Gå till innehåll

gammal dator som styrenhet


drakfisk

Rekommenderade inlägg

Hej jag undrar om man kan använda en dator till alla givare man har i karet .Och om man behöver ett särskilt programm för att man ska kunna se dom olika värdena . Tänkt mej att ha temp salt redox och även till pumpar o ljus . Har en gammal dator utan modem så i stället för att slänga den så använda den som typ en aquatronica dator . Finns det någon som kan hjälpa mej . Tack på förhand mvh drakfisk .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En stationär dator drar ju ganska mycket ström ofta runt 100w i "vila".

Det vore kanske smartare med en bärbar. De drar runt 10w med bildskärmen av. En gammal bärbar PC (pentium 90) bör man kunna köpa under 1000:- Sedan blir de att använda parallellporten och bygga alla givarinterface själv. Uffe2 har en tråd fast han bygger datorn själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är teoretiskt möjligt att använda datorn, men det krävs extern elektronik och en skräddarsydd programvara för att hantera elektroniken och datainläsningen. Enligt min mening bör du försöka hitta den elektroniken och programvaran färdig att köpa. Alternativet är att du är väldigt insatt i den elektroniska världen och själv kan bygga elektronik och skriva programvara.

Skulle tro att du finner att det är betydligt mycket enklare och säkert billigare (i alla fall om du beräknar de antal timmar som det åtgår att själv konstruera något dyligt) att köpa en färdig dator typ Aquatronica.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man tjänar inte mycket per timme.

Men det är kul att bygga själv.

En teori är att det som skiljer människan från djuren är att människor kan lägga ner mer arbete på att slippa arbetet än vad själva arbetet kräver.

Och sedan att vi har språk till att förmedla vad vi gjort så att andra kan slippa samma arbete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan tackar så mycket för svaren blev övertyggad att ja får köpa om jag nu ska ha sådana saker för vad jag kan om data är var on/off knappen sitter och skriva o betala så det lär aldrig fungera för jag kommer slänga ut sakerna efter tre timmar .mvh drakfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...