Gå till innehåll

Bygge till min framtida skummare


Wotan

Rekommenderade inlägg

Jag har troligtvis en ny skummare på ingående, Aqua medic turboflotor 5000 single. Den är ju ganska stor så jag får inte plats närmare än ca 2,5 meter från karet...

Måste då ha rör ditt bort. Jag gick till en vvs affär och han rekommenderade en slag istället för rör som skulle klara högt tryck, som brukas lägga ner i marken. De är svarta med några små blåa ränderMan behövde heller inte något lim för böjar utan man hade vinklar som man skruvade på slangen. Vet tyvärr inte namnet på dessa rör just nu- ska kolla upp det, men kunde inte låta bli att slänga upp en trådsmiley2.gif.

Vet någon vad det är för slang och koppling jag pratar om? Kan inte minnas att jag sett någon här köra med en sådan konstruktion, iofs kan det kanske bero på att vinklarna till böjen är ganska stora och klumpiga. Min tanke är att det är därför ingen använder dem här.

Det som känns bra med dessa är att slangen bara kostar ca 10 kr metern och jag slipper skarva på med rör utan kan ha en solid lång slang, så lång som jag behöver...

Kanske svårt att veta vilka rör och kopplingar jag pratar om med så lite info...?

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan jag är ej riktigt säker men tror att det heter PP rör du menar.

Kolla bara så att dessa kopplingar är fria från metaller. Du kan ej köra med PVC rör istället då?

Inte för att vara anti men tror ändå att de ej riktigt vet vad vi menar med säkert då man pratar med folk om saltvatten och rör/slang etc

PVC rör är ju ej så jätte dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är PMs-lang o kopplingar som Du menar Peter. Tryckklass på dessa brukar vara PN16 alltså 16bar. Jag skulle ändå rekomendera att du använder vanliga PVC-rör o limmar. PM-slang ligger på ringar och är mycket otymplig och svår att få rak och snygg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johannes: Som jag såg det så skulle de vara utan metall. Har för mig att han sa att det var utan metall. Men man måste nog undersöka det noggrant

Som Wrang säger så måste man väl kolla upp det själv om det är säkert, men de verkar säkra tycker jag... Han rekommenderade dessa framför några vita PVC-rör han hade i alla fall, skulle klara större tryck och en dragkraft på ca 300 kilo, används under mark och ska tåla tjäle. Men det är väl de gråa PVC-rörenman ska ha annars. Det finns också ngn länk här någonstans till en firma som ska vara billig på rör... Ska kanske kolla upp det också

Niclas: Vet du om de är bra förutom att de är otympliga? Tänkte inte på att de är ligger på ringar, kan ju bli ett problem

Har aldrig limmat med PVC förut, men det kanske är dags att ta tjuren vid hornen. Har alltid varit orolig att detta ska gå sönder. Många kopplingar och lim... Men det kanske det till trots ändå är bäst. Eftersom de flesta använder det, som har kopplingar,så kanske den frågan besvarar sig självsmiley2.gif. Min tanke med dessa kopplingar var att de skulle få det svårare att släppa.

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det jag drar mig för mest är att jag köper fel... Blir aldrig 100% klok på vilka rör jag ska ta, storlekar, vinklar m.m. känns som jag kommer att köpa något som inte passar. Har nu en 32mm tankgenomföring i alla fall- fick denna helt gratissmiley4.gif

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är inte Polyetenslang PEM som han menar ? dom har nästan alltid plast kopplingar läggs under mark för vatten & kommer på rullar .

finns på clasohlson tex "Lämplig som kallvattenledning ovan/under mark, kan även användas som sugslang. Max tryck 10 Bar.

"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp Zippo, det är helt rätt PEM skall det vara och kopplingar finns i plast. Dock röstar jag fortfarande för pvc, om du är orolig för att det inte ska hålla med lim så kan jag lugna dig med att en skarv som är rätt limmad o primad är mer hållbar än själva röret.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johannes: Som jag såg det så skulle de vara utan metall. Har för mig att han sa att det var utan metall. Men man måste nog undersöka det noggrant

Som Wrang säger så måste man väl kolla upp det själv om det är säkert, men de verkar säkra tycker jag... Han rekommenderade dessa framför några vita PVC-rör han hade i alla fall, skulle klara större tryck och en dragkraft på ca 300 kilo, används under mark och ska tåla tjäle. Men det är väl de gråa PVC-rörenman ska ha annars. Det finns också ngn länk här någonstans till en firma som ska vara billig på rör... Ska kanske kolla upp det också

borde väl vara http://shop.carlen.biz/ som du menar ,finns under länkar svenska butiker på första sidan !

ock jo niclas håller med pvc-rör är mkt bättre val pem är otympligt och ett osäkert kort vad det gäller ämmnen som det innehåller tex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...