Gå till innehåll

Johans planeringstråd (760 el. 860 el. större)


Johan2x

Rekommenderade inlägg

Har nu läst på mig så pass mycket att frågorna börjar strömma ut från huvet.

Jag skall ha (redan bestämt) ett akvarie i väggen in til v-rummet. Måtten kommer bli något av följande (LxDxH) 180x80x60 eller 160x80x60. Oavsett kommer bara 160cm av avariet synas genom väggen. (bifogar ritningar senare).

Sumpen vet jag inte hur stor jag skall ha, men stor tillräckligt för all j*vla teknik och att få upp stor vatten volym i systemet. Ytavrinning, självklart (var köper man kammar) men hur vet jag inte ännu, har två idéer. Cirkulation hade jag tänkt ha (close loop sysyem), vad anser ni om det?

Belysning var jag redan skaffat två st stor superbra reflektorer från (swedish growing system). Har inte valt balaster ännu, 250W eller 400W. Skall kolla med en kille på osram vad som finns hos dom. T5 rör ett par stycken, vilka storlek har jag ännu inte bestämt mig för.

Kylare är ett måste men det kommer till nästa sommar kanske, har läs wrangs tråd om det, intressant.

Det kommer inte direkt solljus på akvariet så det är ju bra.

Bänken, skall man bygga den i trä eller skall jag fixa en svetsad i RF-stål?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul! dokumentera bygget noggrant så vi bildgalningar blir nöjda.. ;)

fixa en bänk i stål, verkar så grymt mycket bättre.. iaf dom jag har sett. trä har alltid en förmåga att sätta sig lite, speciellt när det blir rejält med tyngd på.

och solljus på akvariet är ingen fara....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

se där ja! måste ha missat denna tråden förut.. fina mått du planerar iaf så det är vilket som tycker jag vilket du väljer. både höjd och djup är lagomt så det är längden du väljer (tycker jag) sen beroende på hur du bygger med ls:en så hade jag gjort det så långt som möjligt! ;) det uppskattas alltid av fiskarna. akvariets storlek kan ju byggas lite efter vilken teknik du har eller tänker skaffa oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall bi spännande att följa din utveckling av detta projekt!

Jag tycker du skall satsa på ställning i stål eller aluminium, men visst går det att göra i trä också. Trä är ju billigt i alla fall.

Är skit nöjd med mitt 4 x 12000 L Tunze Stream kit. Mkt flöd för en hyfsat billig energi kostnad. Hade valt detta framfö close-loop. Du behöver ju kanske bara 2 x 12000 l.....

/Marcus (Från Kalmar student tiden)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska välja 180 längden om du kan välja. Du kan ju dölja en pump bakom dom 20 cm, alt 2*10 som inte syns.

Bänken tycker jag du ska köra i RF stål(kanske en yrkesskada) klart bäst! Det fanns väl nån som hade pulver lackat vanligt stål med? Fast nu e stålpriserna höga, trä e ju billgt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan välja 180 eller vilken längd jag vill. Rummet det skall stå i är 3x4m så plats finns. Ställningen blir nog i RF med ställbara ben, får fixa via jobbet på något sätt.

Införskaffade reflektorer (2st)

post-3066-14468914046346_thumb.jpg

Tänk vägg för akvariet, vy från soffan

post-3066-14468914046505_thumb.jpg

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Som ni kanske vet sen tidigare om ni har läst lite så sitter jag fortfarande och spånar på min framtida lösning på saltvatten.

Det började för 1.5 år sen då jag besökte en större butik i skåne som hade en saltvattenkurs/föreläsning för nybörjare. Det var mycket intressant och den kvällen slutade med ett inköp av den berömda boken Daniel Knop - Saltvattensakvariet.

Inte långt efter den kvällen inhandlades Modern Coral Reef Aquarium, Vol. 1 skriven av Fosså/Nilsen. Mycket bra böcker båda två. Senaste inhandlade boken är The Reef Aquarium: Science, Art, and Technology, Vol. 3 den har jag bara så smått börjat på.

Nu till det roliga med Sketchup, har under en tid suttit och ritat både på huset och på akvariet. Nu är det kommer så långt så det är bestämt var och hur det skall se ut. När bygger är klart vet jag inte. Det skall rivas några väggar, byggar nya och nytt kök måste införskaffas, allt för drömmen.

post-3066-14468914892289_thumb.jpg

V-Rum längst ner till höger, akvariet inbyggt i ny tvättstuga och nytt kök

post-3066-14468914892528_thumb.jpg

Vy över akvariet och en del av köket. Obs!! Ytavrinningen skall inte vara i den hörnan.

post-3066-14468914892778_thumb.jpg

Akvariet är 160x75x60 (720L) sumpen är på skissen 160X70x35 och en klar i tanken.

Tack Wrang för skummaren, har titta mycket på den som en framtida investering. Verkar bra och hyffsat billig, ATI BM200. Har någon erfaren några förslag på hur sumpen skall delas upp mm.

Går allt som det är tänkt just nu, börjar rivningen och bygget under tidig vår och bör vara klar innan sommaren är över.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
det tror jag inte, jag har aldrig märkt att fiskarna störs av de vibrationer och ljud som hembio och stereo avger (vilka ibland når avsevärda höjder :) ) däremot avger ju iallafall torktumlaren väldigt mycket värme som du måste hantera på något sätt

Värmen har jag beräknat och hittat en lösning på.

En värmeväxlare som suger ut fuktig luft och växlar in med frisk luft utifrån.

Den återvinner ca 50% av värmen och den har jag tänkt sicka in någonstans

i huset. Det är en liten låda med en fläkt mm, mina kontorsgrannar (Vent).

Funkar det inte med vibbrationerna får jag gå ner i bäcken och tvätta :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det inte med vibbrationerna får jag gå ner i bäcken och tvätta :smiley24:

Jaq vad gör man inte för sin hobby! :)

Men om det skulle ställa till problem, vilket jag alltså inte tror, så borde det väl gå att ställa tvättmaskin/tumlare på något som fångar upp åtminstone en del av vibrationerna, kanske typ spikes som används inom hifi? Det borde gå att lösa, men jag skulle prova utan först.

Det är kanske någon annan som har andra upplevelser, men ända gången jag märkt att fiskarna blir rädda av vibrationer/ljud är om man hoppar i golvet precis bredvid karet. Men stereon kan dundra på så att det känns i magen utan att fiskarna reagerar här hemma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaq vad gör man inte för sin hobby! :)

Men om det skulle ställa till problem, vilket jag alltså inte tror, så borde det väl gå att ställa tvättmaskin/tumlare på något som fångar upp åtminstone en del av vibrationerna, kanske typ spikes som används inom hifi? Det borde gå att lösa, men jag skulle prova utan först.

Det är kanske någon annan som har andra upplevelser, men ända gången jag märkt att fiskarna blir rädda av vibrationer/ljud är om man hoppar i golvet precis bredvid karet. Men stereon kan dundra på så att det känns i magen utan att fiskarna reagerar här hemma

Akvariet jag har idag är det en oisolerad vägg och ca 4m till TM/TT. Har inte märkt några

problem ännu förutom när man "hoppar" framför akvariet. Spikes kan vara en lösning om

det skulle visa sig att det stör. Frågan är bara hur man löser det rent praktiskt. En senare fråga.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...