Gå till innehåll

Salifert All in One, nån som använder??


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Godagens!

Jag trötnade på Tm´s biocalsium pulver och dess dåliga upplösning så jag tänkte testa saliferts flytande(som såklart var slut i butiken).

Så istället blev det saliferts all in one, nån som provat och vad tycker ni??

Finns det nåt man bör se upp med (tänker på ackumulering av substanser) eller är det bara att ha koll på Ca värdet??

NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt det men har gått över till

Saliferts Coral Calcium. All-In-One innehåller

35.000 ppm calcium medan Coral Calcium

innehåller 160.000 ppm. Jag kunde inte få

upp Ca över 400 med All-In-One.

Jag doserar Coral Calcium i osmos vattnet.

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår så innehåller "All in one" kolkälla som matar bakterierna i burken, vilket i sin tur innebär att era nitrat och fosfatvärden sjunker. Det är oftast bra, men håll koll på värdena så de inte sjunker för fort eller blir för låga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, det är riktigt vad gäller kolkälla till bakterier - Randy varnade t o m för låg syrenivå vid extrema överdoseringar. Jag undrar dock vart bakterierna tar vägen, efter att de bundit en del nitrat/fosfat? Bakterierna måste ju rimligen stanna kvar i karet, konsumeras visserligen en del av koraller/fiskar, men ändå... Förmodligen rör det sig om alldeles för liten bakterieökning ändå - jag har t ex inte märkt någon disighet (för mycket bakterier i vattenkolumnen) på samma sätt som när jag körde med sockret och skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde faktiskt inte AllInOne kunde klara av att tillföra Ca och hålla uppe kH på egen hand.

I vårt kar kör vi AllInOne, Coral Calcium, Liquid Magnesium samt TM TrippleBuffer. Tillsätter 5ml vardera av de 3 vätskorna dagligen samt 2 skedar TrippleBuffer i vårat 420L. Trots detta är värdena ganska låga.

Med andra ord skulle man enligt er kunna använda enbart AllInOne samt Magnesium som enda tillsatser? under förutsättning att man ökar dosen dvs...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med andra ord skulle man enligt er kunna använda enbart AllInOne samt Magnesium som enda tillsatser? under förutsättning att man ökar dosen dvs...

Som jag förståt så är det tanken med produkten, jag kommer att prova hurvida det går. Som magnesium källa kommer jag att ha Tm´s pulver.

Åtgången i mitt kar har inte varit så svindlande så det kommer troligen att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

All in one är nog tänkt som bekväm underhålls-tillsats, inte för att buffra låga värden.

Ligger man väldigt lågt på calcium och magnesiumtycker jag det är bättre att göra tätare vattenbyten tills man ligger på rekommenderade nivåer, misstänker att det ofta är fler spårämnen etc. som har förbrukats/skummats bort.

Det förutsätter ju att man använder ett bra salt förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(greger)Du är inne på de som jag tänkt, och i enlighet med vad jag läst om all in one.

Man skall inte använda de för att buffra upp låga värden utan endast uppräthålla befintliga. Acetatet lär väl kunna trigga en ordentlig bakterie blomning om man överdoserar, samt så påverkar de kh värdet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...