Gå till innehåll

Min "nya" burk


pqr700

Rekommenderade inlägg

Har nu haft min burk i lite över ett år nu. Hade funderat på saltvatten i ett par år men inte riktigt vågat ta steget fullt ut, men nu står den här och jag ångrar det inte för en sekund!

Har dock fått ett litet problem med bruna slemalger, har jagat mekaniskt med hävert med ganska bra resultat men de kommer tillbaka är det nån som har någon bra lösning?

post-3215-14468914046677_thumb.jpg

post-3215-14468914046766_thumb.jpg

post-3215-14468914046814_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp en osmos, kolla den som triton har på sin hemsida.. den har sillikatfilter. sen kör du lite vattenbyte och slänger i en strumpa (inte dina gamla tubsockor, utan snarare frugans strumpbyxor.. ;) ) eller en filterpåse med någon sillikatabsorberare.. lägg sedan till lite tålamod så ska du nog få ordning på algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att silikatabsorberaren måste klara saltvatten!

Fauna Marins Ultra MB20 t.ex är inte konstruerad för det utan kan användas som refill till t.ex Aquatic Natures Antarctica-osmos med silikatfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg rumsavdelare!!

Är nog som de säger att du har silicater ifrån vattnet så börja att skaffa en osmos.

Vad jag vet så finns det väll inga silicat removers för saltvatten utan bara för just osmosvattnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så finns det väll inga silicat removers för saltvatten utan bara för just osmosvattnet...

Coralife har en "Silicate Remover". Har inte hört något om det tänkta resultatet annat än att det ska vara långtidsverkande. Har själv en sån där mjökkartong liggandes, men jag har inte testat den ännu så jag vet inte om jag kan rekommendera den ännu...

1171536833262.jpg

Andra medel som sägs binda silikat är järnbaserade fosfatabsorberare som t.ex Rowaphos eller UltraPowerPhos, dock i ytterst begränsad mängd och lång tid.

Skulle tro att den snabba åtgärden för att komma åt problemet relativt snabbt är att:


  1. Sluta tillföra silikater (kisel) via vattenledningsvattnet - Skaffa Osmos med silikatfilter.
  2. Skaffa betare som skördar kiselalgerna. Se t.ex Lasses tråd med sniglar och eremiter.
  3. Byta vatten.

Att hoppas på mirakelmedel är nog hopplöst i dagsläget när det är frågan om silikater.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...