Gå till innehåll

växtglödlampa?


alofstrand

Rekommenderade inlägg

Andreas,

den du såg hemma hos mig i sumpen heter enligt kvittot:

Växtlampa Botanica 60W 69:-

Köptes 7 Mars 20007 på Bauhaus vid Svågertorp.

Kommer ihåg du sa att ngn på Bauhaus sade att den ej säljs längre, kan vara så, eller personalen ej hade koll. Vill du dubbelkolla så var det den sista gången till vänster av de med lampor + lysrör. Längst ner på höger sida i den gången.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
skrubba den.(försiktigt) kan man ha det till skivisar och knappar eller inte??

Du kan ju inte hålla på och skrubba stenen hela tiden. Du har ju fått rådet av flera att köpa en skrivbordsarmatur där det sitter en 11w LE-lampa, så skippa växtlampan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

algdödade medel?.... hur bra låter det igentligen!!

sådana medel skall man vara väldigt försiktig med, bara en notis till dig,har du några böcker eller så som du har läst igenom nu innan du har startat?

... kör du med en växtlampa i ditt kar så kommer du att odla alger bara så du vet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej. men vad ska jag köra med för LAMPA då?? den måste ha en skruv man skruvar in i hålet. finns det inga eller?? jag har inte råd med annat.

vad finns det för lampor som kan vara bra ljus för skivisar och knappar??

Marcus, för det första är det är inte alls säkert att du får alger enbart på grund av ljuset - hade det varit så enkelt så hade inte folk diskuterat massa vodka, rowa, dsb och annat blaj, då hade alla bara bytt lampor till "antialglampor". :) För algernas del är en del annat som spelar in.

För det andra finns det mig veterligen inte några jättebra lampor med skruvsockel som skulle passa till dina ändamål förutom troligen den du redan har. Har du en vanlig glödlampa så kan du byta ut den mot en vanlig "sparlampa".

Hur som helst: har du inte pengar att köpa en skrivbordslampa för 150 spänn så har du inga val, punkt slut. Du kan kanske rota runt lite på skrot och sopprum eller något. Jag hade gärna gett dig en lampa hade jag haft en sådan.

Jag vet inte hur ni har det ställt hemma, men du får ändå gå till dina föräldrar för den ekonomiska hjälpen, det kan väl inte vara så dyrt att köpa en liten lampa för lite drygt en hundring? Vad jag förstått så har du ju fått ihop ditt kar nästan gratis, så borde det kanske finnas ekonomiskt uttrymme för att skaffa en liten lampa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet ej! men helt ärligt så kanske du skall spara ihopa pengar till ordentliga prylar då kommer alla dina djur att båda leva längre och du kommer få ut mer av din hobby. så som du har tänkt är ju riktigt låg budget och och det är inte säkert att det funkar?saltvatten är svårt!!!!

så mitt råd till dig är att spara pengar och köp kvalitet tillbehör!! läsa på om alla djuren du är intresserad över, många här på forumet har läst i några år innan dom startar upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...