Gå till innehåll

Koraller...


taxi3000

Rekommenderade inlägg

Hej!!

Kom hem presis med två fiskar och två koraller.. ena korallen är stor och fick inte plats i påse, den ligger nu i en hink...

Jag undrar om hur ska jag hantera detta? fiskar och en mindre korall ligger i påsen i akvariet ingen problem, men hur ska jag göra med den stora korallen? jag kan ju inte lägga hinken i karet heller! ska man bara hälla i karets vatten i hinken? isåfall hur mycket och hur länge måste man vänta innan man kan stoppa ner koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häll i vatten från karet stegvis under ca 1/2 till 1 timme. Blanda helst inte affärens vatten med ditt egna utan ersätt det vatten du "koppar" med med nytt. Och ta det försiktigt med den fina korallen - den kommer att pryda ditt kar :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Hur brukar du göra med nya djur?, bara stoppa påsen i akvariet en stund och sen släppa ut det?

Isåfall gör du "fel".

Finns många olika metoder, men såhär gör jag.

Häller över "påsens" innehåll i en hink.

tar en smal luftslang som jag stryper med en klämma.

Sätter ena änden av slangen i akvariet och suger så det blir hävert.

Sätter andra änden av slangen i hinken, så det droppar i vatten från akvariet sakta.

Så får det stå ett par timmar, och mäter salthalten så den är samma i akvariet som i hinken.

Sen tar jag upp djuret och släpper det i akvariet, vattnet i hinken slänger jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag stoppa påsen i karet och hälla vatten stegvis i påsen...

Men din metod verka var mycket bättre och säkrare!!!

Jag ska göra så nästa gång jag köper levande....nu är det lite för sen.

Ah ok då missuppfattade jag dig.

Ja jag gillar den metoden, känns som att djuren får en "mjukare" inkoppning och man slipper gå och hälla i vatten hela tiden.

Vad är det för fiskar och koraller du köpt föresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...