Gå till innehåll

Problem med min ytavrinningsbox.....


wrang

Rekommenderade inlägg

Måste få lite expert hjälp känner jag.

Min ytavrinning svajar eller nivån inne i boxen håller sig inte konstant.

Har både en reglering på vattnet ner och en reglering på returpumpen.

Har letat efter en bättre kran eller en som inte är så känslig

Funkar ibland å då jag ställt in det hela rätt så är nivån ca 1cm under kammen men så nu 1 vecka senare så var den nere vid tankgenomförningen å ett porlande började.

Skickar med en skiss hur det ser ut här hemma

post-736-14468914053718_thumb.jpg

funderar vad det är för "fel" är röret ner för grovt eller är det pumpen upp som är för snabb.

Har nu testat både att strypa pumpen och stänga lite av kranen ner till sumpen men ändå så funkar det inte :ledsen:

Har 25mm rör ner till sumpen med 2st krökar 1 stor böj och en liten 90graders krök

vid ytavrinningen´s hål är det för 32mm men har satt en förminsknings enhet efter denna till 25mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just nu då jag testat så sjunker den succesivt

Ställde in den bra förra lördagen å så igår igen så var den nere till rör nivån igen

Nej ingen luft tillförsel ner till sumpen. Har man detta så får man ju ett porlande ljud

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men om du bara reglerar nivån med kranen, utan lufttillförsel, så är väl enda sättet att försöka justera så nerflödet matchar returpumpen, så som du gör. Kruxet är isåfall att om justeringen inte blir precis så kommer nivån sakta att antingen sjunka eller stiga, och då är det ju att föredra att nivån sakta sjunker eftersom det motsatta kan leda till att returpumpen går torr eller att nivåvakten spär att vattnet med sötvatten och karet svämmar över....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är så jag gjort hittils å så säkert om 1 vecka så är nivån nere igen till genomförningen

Fattar ej varför det blir så att nivån sjunker trotts att man ställt in det hela. Var en som lovade att jag skulle få en annan kran men har ej hört nått från personen

Finns olika sorters kranar för bättre inställelse/sjustering

1. Kägel/kul ventil

2. Nålventil

3. Kniv ventil

kruxet är att jag ej hittat nån som är 25mm rör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men om du bara reglerar nivån med kranen, utan lufttillförsel, så är väl enda sättet att försöka justera så nerflödet matchar returpumpen, så som du gör. Kruxet är isåfall att om justeringen inte blir precis så kommer nivån sakta att antingen sjunka eller stiga, och då är det ju att föredra att nivån sakta sjunker eftersom det motsatta kan leda till att returpumpen går torr eller att nivåvakten spär att vattnet med sötvatten och karet svämmar över....

Exakt om man bara hadde hittat en mer pålitlig kran antingen en hålventil eller en skruvad knivventil så hadde man kanske löst det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror som Klubsson att det blir svårt att lösa på ett mer beständigt sätt, flödet på returpumpen varierar ju också över tid och du måste du justera ventilen oavsett hur exakt den är.

Kan du inte göra någon form av durso-lösning? Då slipper du porlandet (efter att du fått den finjusterad, vilket kan ta tid visserligen...) och du får lite marginal för flödesförändringar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma system som du dvs att jag stryper vattnet från ytavrinningen ner till sumpen. Skillnaden mellan ditt och mitt system är mängden vatten som kan vara i ytavrinningen och ytavriningsboxen.

När jag ställt in min nivå på ett ungefär så kan nivån i ytavrinningen öka en del utan att det gör något, efter ett par centimeter gör det ökade vattentrycket att det trycks ner mer vatten och det hela blir på ett ungefär självjusterande.

Detta fenomen har din box svårt att göra då tryckökningen i din box blir ringa gentemot min ytavrinning. Minsta pålagring av kalk eller något annat gör att det hela blir smått omöjligt att få helt rätt under en längre tid.

Inget svar men kanske en förklaring på det hela.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag löste problemet med porlandet genom att lägga en stor handuk som jag vek ihop så den blev så liten att den precis täcker boxen, funkar som en tjock ljuddämpare...fick den iden från svärd och det funkar kanon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen grymt med lite hjälp då huvudet står still. Tänk om ej denna sidan funnits ;)

Tack Daniel_N. Var precis det jag trott.

Det hela kanske blir bättre om man kör en slät kant som överrinning istället för en tandad...

Är det att min box är så liten att det märks så fort att nivån svajar. När jag hälsade på Stefan Mohlin så körde han med samma system vad han sa utan problem

Har iallafall slängt ihop en durso böj för att testa det hela

post-736-1446891405435_thumb.jpg

post-736-14468914054516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen grymt med lite hjälp då huvudet står still. Tänk om ej denna sidan funnits ;)

Tack Daniel_N. Var precis det jag trott.

Det hela kanske blir bättre om man kör en slät kant som överrinning istället för en tandad...

Är det att min box är så liten att det märks så fort att nivån svajar. När jag hälsade på Stefan Mohlin så körde han med samma system vad han sa utan problem

Har iallafall slängt ihop en durso böj för att testa det hela

ja just det ja... jag tänkte fel... :snurrig: jag trodde du hade en ytavrinninsbox... glöm det jag skrev... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Porlandet kvarstår himmla störande tycker jag.

Har testat en durso Standpipe blev väll inte mycket bättre men en viss del gjorde det ändå.

Fick ideen om att sätta in en Membranventil för att lättare sjustera flödet ner

Så nån som vet vart man kan beställa en Membranventil från nån webbshop eller vad det kan tänkas heta på

-Tyska

-Engelska

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej om du gjort som jag. Men jag borrade ett hål i toppen av durson sen tryckt jag ner en slang ca 30cm ner i röret och där med fick min tyst.

Sen köpte jag ett isoleringsrör som jag tyckte över röret på utsidan och fick ner ljudet ännu mer.

//Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...