Gå till innehåll

Hur länge har ni ljuset på?


cougar

Rekommenderade inlägg

Jag har kikat en hel del i forumet och sökt utan att hitta ett bra svar på denna fråga. Hur länge låter ni ljuset vara på helt enkelt?

Jag har sju timmar per dag nu med två av mina fyra tillgängliga rör och klurar på om jag ska förlänga tiden ljuset är på eller sätta på alla 4 rören först en lite kortare tid. Därför vill jag oxå veta vilket intervall jag ska landa på när karet är helt "inkört". 11 timmar kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon minimumtid som krävs för att koraller och makroalger ska fungera och växa till?

Jag har sedan uppstarten kört med 10h brinntid på mitt 150W MH över min Chromis-kub. Nu när sommarmånaderna närmar sig och det blir allt varmare vore det intressat att veta hur lite som är minsta nödvändiga brinntid för bibehållen tillväxt på koraller och makroalger. Jag förstår att olika koraller naturligtvis har olika ljuskrav, men kanske går det ändå att säga något generellt för de flesta vanligare/enklare koraller?

Finns det något optimalt förhållande mellan brinntid (dvs energiåtgång och värmeutveckling) och tillväxt?

Skulle jag kunna minska värmeutvecklingen radikalt genom att komplettera med ett eller två T5 och låta dem lysa en längre tid och minska på MH-tiden? Jag har av rent estetiska skäl redan funderat över att komplettera med T5 blåljus, skulle dessa hjälpa korallerna på något sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just den letade jag efter :) dock fungerade inte mina sökord och jag hittade den inte heller manuellt. men denna tråd fyller ju iaf ett syfte eftersom alla svar är uptodate ;)

Ja absolut, omröstningarna blir gamla ganska så kvickt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...