Gå till innehåll

Vad är detta - bra eller dåligt? - Valonia


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

Jag har något som ser ut som små gröna bubblor (2-3 mm) på ett par ställen i karet. De har inte verkat direkt sprida sig, och om man känner på dem så är de ganska hårda. Ibland sväller en bubbla upp och blir stor som en ärta, ibland lite större och efter någon dag, kanske en dryg vecka så går den sönder och försvinner. Idag har jag hittat några fler på ett nytt ställe i karet, så nu börjar jag fundera på om det kanske ska utrotas innan det blir till ett problem? Eller är det något jag ska vara rädd om? Jag bifogar en bild med mina "mystery bubbles" inringade...

post-2696-1446891407075_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej, jag har inte gjort något ännu.. jag läste något om att en del krabbor äter valonia så jag ska kanske läsa vidare lite först och sen köpa en krabba... om det inte är något som för ännu mer problem med sig - det har ju hänt förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu idag när jag tittade lite noga i karet så hittade jag inte några velonia! Det var typ 3-4 veckor i för sig som jag såg dom sist och innan jag kaffade två putsa räkor och Chelmon rostratus. Kan det var de som äta upp det eller? vild gissning!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick valonia när jag startade mitt kar och jag köpte både mithrax och en siganus unimaculatus eftersom jag hade hört att vissa individer käkade valonia

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/18/352/Siganus/unimaculatus.htm

Det tog ett halvår för unimaculatis innan han började käka. Krabban käkade upp två av mina musslor och inga valonia så den sålde jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Valonior har ett mycket hårt skal och kan plockas bort för hand. Om man har något vasst och sticker hål på dom så äter alla kirurer dom med förtjusning. Obs jag har aldrig sett att dom skulle sprida sig mer eller bli fler om man gör så (vilket många påstår). Detta är en bra vatten alg som kan vara mycket svår att få bort om dom t.ex. växer bland knappar. De tolererar även rel låga ljusnivåer, som tur är så växer de långsamt och gör ingen större skada om dom inte konkurerar med någon annan art. När de blir stora 8-20mm så släpper de ofta taget och förs med strömmarna till en ny plats där de kan föröka sig. Jag vill påstå att det knappt finns ett enda revkar där de inte finns så var inte för orolig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...