Gå till innehåll

Djur i sumpen?


Daniel N

Rekommenderade inlägg

Vilka djur kan tänkas trivas i sumpen bland LS som inte får någon direkt belysning eller näring från matning av fiskarna i akvariumet.

Finns det några att köpa eller ska man ympa in lite ny LS och hoppas på att det kommer med något som trivs i skugga/mörker?

Finns det någon här på guiden som har för mycket av något rengöringsdjur av detta slag och kan dela med sig?

Tänkte själv på ormsjöstjärnor och någon sorts räka som potensiella djur.

Det är ju en rätt skyddad verkstad dom kommer att leva i (få predetatorer).

Någon som har fler förslag och tankar om detta?

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS funkar bra, den behöver inget ljus.

brukar automatiskt bli diverse smådjur i sumpen (tex. små räkor) som kommer från LS som överlever där och ej bli uppätna i akvariet av fiskar mm. Det kommer oftast ner mat mm via överinningen till sumpen så de klarar sig bra.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt dit en liten lampa och makroalger så får du mer djur, bättre rening och bättre syresättning av vattnet vid omvänd belysninstid. Ormsjöstjärnan och räkan tycker jag du ska ha i karet istället då dessa inte syns och kommer äta upp mycket av smådjuren du har i sumpen/refugiet.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS funkar bra, den behöver inget ljus.

brukar automatiskt bli diverse smådjur i sumpen (tex. små räkor) som kommer från LS som överlever där och ej bli uppätna i akvariet av fiskar mm. Det kommer oftast ner mat mm via överinningen till sumpen så de klarar sig bra.

~Henrik

Att LS klarar sig finnt utan ljus känner jag till. Kört på detta sätt tidigare i många år.

Nu vill jag göra sumpen lite mer avancerad med lite andra sorters djur som kanske kan öka på den biologiska mångfalden i akvariumet. Det vill säga saker som inte hade överlevt med fiskarna i akvariet.

Sätt dit en liten lampa och makroalger så får du mer djur, bättre rening och bättre syresättning av vattnet vid omvänd belysninstid. Ormsjöstjärnan och räkan tycker jag du ska ha i karet istället då dessa inte syns och kommer äta upp mycket av smådjuren du har i sumpen/refugiet.

Mvh

Peter

Jag vill återskapa den natur som finns inne i håligheterna på revet det vill säga där det är lite eller inget ljus. Få de svampar och djur som trivs där att trivas i min sump. Jag tycker vi har svårt att återskapa detta i själva akvariumet.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mysis och olika gammarus liknande smådjur kan nog fungera rätt bra i en sump.

Dom som blir över får åka upp till huvudtanken som käk, fast hos mig så klarar sig även små mängder mysis i huvudkaret efter att jag använt dom som mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mysis och olika gammarus liknande smådjur kan nog fungera rätt bra i en sump.

Dom som blir över får åka upp till huvudtanken som käk, fast hos mig så klarar sig även små mängder mysis i huvudkaret efter att jag använt dom som mat.

Det är sådant jag är ute efter med min fråga.

Hade varit roligt om man kunde byta lite saker med varandra typ svampar smådjur eller t.o.m små bitar sten från sumpen med allt som nu kan följa med.

Allt för att öka den biologiska mångfalden.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då förstår jag bättre vad du vill uppnå även om det ju går att skapa en grotta/ravin i huvudkaret där du kan ha svampar och koraller som inte kräver mycket ljus. Det skulle kunna bli fint och amphipods etc får du ändå på köpet i sumpen och dom tröttnar man på ganska snabbt ;) . Det är bara något som jag själv haft som baktanke i kommade kar. Ska bli kul att se vad du hittar på.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då förstår jag bättre vad du vill uppnå även om det ju går att skapa en grotta/ravin i huvudkaret där du kan ha svampar och koraller som inte kräver mycket ljus. Det skulle kunna bli fint och amphipods etc får du ändå på köpet i sumpen och dom tröttnar man på ganska snabbt ;) . Det är bara något som jag själv haft som baktanke i kommade kar. Ska bli kul att se vad du hittar på.

Mvh

Peter

En tanke är att få en naturlig tillväxt att mat i sumpen som kan följa med upp i akvariumet. Jag vet att det nog aldrig kan förse fiskar och koraller med tillräcklig mängd mat men det kan vara ett trevligt tillskott med amphipods och liknande som hänger med upp lite då och då.

Finns det något djur som i skydd av sumpen kan föröka sig så detta kan bli verklighet?

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...