Gå till innehåll

Styra på karet eller reaktorn


Anders J

Rekommenderade inlägg

Hej !!

Jag kör en Aqua Medic 1000 i mitt kar.

I dag så styr jag magnetventilen till kolsyran genom att mäta PHt i akvariet.

En annan variant är att mäta PHt i själva reaktorn.

Det vore intressant att höra hur ni kör och varför.

// Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en budget variant att styra reaktorn på också. Det är att styra magnetventilen med en timer.

Jag kör på det sättet men man måste vara vaksam så att inte timern drar ventilen dygnet runt vilket skulle var förödande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat att styra min reaktor på pH:t i reaktorn. Det verkar funka bra, men jag har upptäckt att det är onödigt för min del. Har ställt in reaktorn enligt tillverkarens rekommenderade grundinställning med avseende på antal droppar och bubblor.

Sen styr jag driftstiden(magnetventilen) med en timer. Jag kontrollmäter kH lite då och då och justerar timern vid behov.

Min plan är att ändå använda pH-styrningen men att då mäta pH:t i karet och låta den fungera som någon slags "katastrofvakt" som slår av magnetventilen om jag skulle få ett kraftigt pH-fall. Som det verkar idag så är det inget problem, kör endast min reaktor 2 timmar per dygn.

Men du styr inte magnetventilen endast med hjälp av pH-styrningen som mäter på karets vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var nog inte så bra. Det funkar inte att reglera reaktorn genom att bara mäta pH:t i karet. Det som ska styra reaktorns gångtid är var du har för kH, Ca och möjligen Mg (om du har magnesiumgranulat i reaktorn). Om du har en väl balanserad blandning av material i reaktorn behöver du oftast bara mäta kH värdet när du trimmar in reaktorn då detta är det värde som ändras snabbast.

Nu har du kört reaktorn så hårt att den inte slagit ifrån förens du fått ut så mycket surt vatten i karet att du sänkt pH:t. Målet är att reaktorn ska orsaka så lite pH-fluktuationer i karet som möjligt. Därför startar man oftast reaktorn först nån timme efter att ljuset har tänts. Detta för att fotosyntesen i många levande organismer i karet då förbrukar koldioxid och du undviker på så vis stora pH-fluktuationer.

Mitt tips är att du tänker om och börjar från början.

1. Justera in en dropphastighet genom reaktorn enligt tillverkarens rekommendation.

(Om du inte hittar nån info tror jag 1 droppe per sekund är ganska bra)

2. Justera in Co2 tillförseln enligt tillverkarens rekommenation.

(Om du inte hittar nån info tror jag 1 bubbla per sekund genom bubbelräknaren är ungefär ok)

Du kan mäta kH värdet på vattnet som kommer ur reaktorn för att förvissa dig om att du tillför tillräckligt mycket Co2. Det ska vara ganska högt, minst 20-30 dkH.

3. Styr magnetventilen med en timer. Starta den 2-3 timmar efter att ljuset tänts och kör den i 3 timmar. (Har du väldigt mycket SPS kanske du måste köra mer).

Mät Kh varje dag och notera avläst väde för att se åt vilket håll värdet går. Om det sjunker så ökar du driftstiden med t ex 1 timme. Om det ökar minskar du motsvarande.

Om det inte hjälper att öka driftstiden får du testa att öka dropphastigheten genom reaktorn för att få ut mer av den. Samtidigt måste du förmodligen öka på mängden Co2.

Sen skulle jag kontrollmäta Ca och Mg nån gång ibland.

Jag har lagt mitt kH på ca 7. Då ligger även Ca och Mg på bra nivåer.

Not:.

Om du har uttag för pH-prob i reaktorn kan du reglera Co2 tillförseln genom att mäta pH:t i den. Du ska ner till ett pH runt 6. Men du måste ändå ha timern enligt ovanstående instruktion för att styra driftstiden. Om pH:t inte sjunker så lågt att controllern slår av ökar du bara tillförseln av koldioxid.

Alternativet är att du fortfarande mäter pH:t i karet och har controllern som en typ av katastrofvakt som du slår av koldioxidtillförseln om pH:t sjunker under t ex 7.8. Timern ska fortfarande användas enligt ovanstående instruktion.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !!

Jag testade mitt kH och det var 6.5????

Jag trodde att det skulle vara alldeles för högt.

I stället är det för lågt?

Skall man buffra?

Mitt Ca lyckades jag inte mäta.

Testkittet är nog för gammalt.

// Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !!

Jag testade mitt kH och det var 6.5????

Jag trodde att det skulle vara alldeles för högt.

I stället är det för lågt?

Skall man buffra?

Mitt Ca lyckades jag inte mäta.

Testkittet är nog för gammalt.

// Anders

Det kan vara så att du har aldeles för högt Ca och det var därför det inte gav något utslag. Om det är salifert så prova på deras ekonomitest sätt och bara fortsätt att droppa i efter det att du gått förbi högsta värde enligt listan. Detta har tyvärr hänt mej en gång.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...