Gå till innehåll

Korall problem


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Har lite problem med en eller två av mina koraller. Den ena misstänker jag att den ömsar medans den andra ser ut att må dåligt. Har försökt hitta fakta om den då jag tror att jag kanske ha haft den för högt i akvariet.

Någon som vet mer om denna korallen?

korall.JPG

Min är inte alls lika fin som innan den har blivit blå lila och mycket mindre. Kan jag ha haft den för högt uppi karet?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukkoraller tömmer sig emellåt och då ser de ut mer som en grå klump. Du gillar inte heller uvstålning. Jag hade2 sarcophyton och en sinularia som hamnde under en MH lampa utan skyddsglas och de tömde sig och drog in polyperna och vägrade komma ut. En av dem hämtade sig aldrig men de andra blev okey efter ett par veckor efter att jag monterade på skyddsglaset igen. Ska också sägas att de fick en riktig överdos av uvstrålning pga att brännaren var ny. En ny brännare är otroligt stark de första 100 timmarna, jag var nere och grejade med inredningen i några minuter och jag fick en solbränna på armen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Min Mh lampa är riktigt gammal så det lär ju inte vara det. Men den har stått i ljuset så den kanske har dragit ihop sig för den sakens skull.

Sacropytonen skall väl stå i ljuset eller? Vill de inte ha mycket ljus?

Antar att med skyddsglas menas det glas som finns mellan lampan och akvariet?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min sarcophyton sitter bra högt upp nära mh och mår förträffligt, sedan det där utan skyddsglas gäller bara dubbelfattade mh lampor , om du har skruvsockel så behöver du inget skyddsglas "faktum är att dom flesta tar bort det för bättre effekt" OBS bara på skruvsockel !

skyddsglas = mellan lampa & vatten

förövrigt så skrumpnnar mina mjukkoraller lite imellanåt det är normalt vissa dagar ser dom inte mycket ut för att nästa dag vara helt utslagna och fina !

men hade du inte nyss kört i gång karet ? heller köpt iaf heller har jag missupfattat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är nyligen köpt och flyttat så alla har ju varit ihop dragen men dessa sista verkar vara lite segare på att komma ut. Nu har en "arm" lossat ifrån den som har dragit ihop sig också :(

Förresten finns det risk för att korallen som är ovan på bild bränner en Fungia? De står rätt nära varandra på botten och Fungian har dragit ihop sig lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...