Gå till innehåll

Lösningsmedel i pvc limm, när är det ok att sätta i karet?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag bygt en closed loop till min scwd så funderar jag på om man bör vidta några ågärder innan man instalerar den?

Jag funderar mest på att det fortfarande luktar lösningsmedel om limmet, kommer det att släppa nåt oönskat till karet(limning gjord 23-24 timmar sen).

Jag vet att vissa kemikalier doftar kraftigt fast man är långt ifrån dom hygieniska gränsvärden, men hur länge har ni väntat innan ni lagt i prylarna??

Jag har provkört grejjerna så det är tätt ut och för att skölja bort eventuella rester...

Edit; limmet är Tangit PVC-U

NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall skölja och det ska inte lukta. Luktar det - då släpper det. Normalt härdar detta lim på en timme och är luktklöst. Det är säkrast att göra som Klubsson säger men jag har tryckbelastat betydligt tidigare i några ordentliga nödsituationer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gjorde en snabblimmning en gång, luktade efter 24timmmar men kunde ej vänta så körde ett tag med dammsugaren över röret så luft cirkulterades genom och lukt/lim försvann snabbt. körde med luft istället för skölja med vatten för mindre negativ påverkan av härdning av limmet.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allting hade fått härda i 24 timmar innan jag drog igång grejjerna, jag pumpade runt sötvatten i en separat balja i 2 timmar som en saneringsloop.

Det luktar lite om man sätter näsan emot men jag tror det är ok på insidan där de kommer i kontakt med vattnet. Kan hända att jag är lite yrkesskadad och känslig därefter när det gäller lösningsmedel och kemikalier...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...