Gå till innehåll

Ny börjare o vita prickar


Rekommenderade inlägg

Jag känner inte till just den men det låter som en saltmedecin och koppar är ju verksamt.

Vissa fisksläkten är mycket känsliga för koppar menn jag har dålig koll på vilka.

Tycker du att jag ska flytta över fiskarna till de stora ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är vattenvärdena / syrehalten / temperaturen ok i spannen?

Annars kan det naturligtvis vara orsaken.

Detta var den tanke som slog mig med.

Hur är värdena i hinken?

Byter du vatten ofta i hinken?

Mat måste dom ju oxå ha så det blir en del ammoniak mm.

Det finns ju inga nerbrytningsbakterier i en hink, så täta vattenbyten blir ett måste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det Nima? Vita prickar på mina fiskar är nu nästan borta, hoppas att det fortsätta åt rätt håll! Från första dagen fiskar fick vita prickar så jag var inte i närheten av karet, bara mata och gå där ifrån, om det är nu stress som orsaka prickar. Och igår så bytte jag 10% av vatten samtidigt så sugades jag upp massa skit i botten.. idag tycker jag att det är på rätt väg, har inte sett dom klia sig speciell mycket...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket måste man höra innan öronen ramlar av!

Om du ser pricken troligen Cryptocarion. Beh. tag osmos eller destvatten, buffra med bikarbonast till pH 8 tillsätt metylenblått (ganska mycket så du knappt se genom) dippa normalt 1-5 min (beroende på vad fisken tål), men som sagt jag har skrivit spaltmeter om karantän och imunförsvar m.m.

Ovanstående rek. för nyinköpt fisk innan den går i karrantän spar mycket bekymmer. Därefter karrantän 3 v. innan insättning i huvudkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket måste man höra innan öronen ramlar av!

Om du ser pricken troligen Cryptocarion. Beh. tag osmos eller destvatten, buffra med bikarbonast till pH 8 tillsätt metylenblått (ganska mycket så du knappt se genom) dippa normalt 1-5 min (beroende på vad fisken tål), men som sagt jag har skrivit spaltmeter om karantän och imunförsvar m.m.

Ovanstående rek. för nyinköpt fisk innan den går i karrantän spar mycket bekymmer. Därefter karrantän 3 v. innan insättning i huvudkaret.

Tack Ingvar.

Jag ska testa på dem fisken som lever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...