Gå till innehåll

Ny börjare o vita prickar


Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Jag har fått väldigt små vita prickar på mina clowner och min imperator och mina andra fiskar kliar sig .ps Har inga kirurger

Jag har läst många olika trådar om vita pricken och vet inte fortfarande vad jag ska göra.

Har beställt uvc men det måste finnas något mer att göra. Har tyvär ingen möjlighet till karantän.

Vitlök??????

Sötvattenbad? isåfall hur gör man???

Hjälp!!!

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten värdena ser bra ut.

Jag har sänkt saltet i karet och blandar maten med vitlök.Ska hömta min uvc hos Göran på ciklidhuset på lördag och stoppa in den i karet dirkt så får jag hoppas att det blir bra.

Jag tror inte att firarna har blivit stressade för att jag har inte gjort någonting för att strassa dem. Dom har mått kanon hela tiden och t.o.m mina P.Fridmani har lekt och lagt ägg så jag vette fan vad som hänt ??????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att ni har missat en sak VITLÖK tar innte bort vita prick den förebygger nya prickar och det är jette bra, färskvattens bad fungerar utmärkt det har jag utfört några gånger innan jag skaffade uv-c. Jag badade mina ca. 1minut åt gången 2 gånger om dagen tills pricken försvann. Lyck till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte vet hur dina Vita prick ser ut så är det svårt att ge råd.

Mina fiskar har, mer eller mindre konstant, Vita prick, men jag tror inte det är den vita prick som man i allmänhet talar om. De syns framförallt på sjärtfenan och bröstfenorna. Små, små prickar kanske 10-15 stycken samtidigt. Fiskarna kliar gällocken mot stenar. Det talas ju om stress prick och det tror jag på.

Prickarna kan vara borta på morgen för att sedan komma mer och mer under dagen.

Prickarna kan finnas i månader utan att fiskarna dör. Trots att jag har mycket fisk så har ingen dött av detta. Men helt klart irriterar det fiskarna.

Vad jag har noterat är att i takt med att jag frenetiskt försöker sänka fosfat och nitrat halten genom ganska ordentliga vattenbyten så försvinner prickarna. detta är märkbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade fel om räkan . Den va inte död , jag tror att den bytte bara skal och hade gömt sig bra .

Vad det gäller pricken så har jag fixat en stor spann på 50l och medicinerar fisken i så jag hoppas att dom klarar sig nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle någon kunna lägga lite bilder på DEN farliga vita prickar? Mina fiskar har härom dan fått vita prickar, först var det bara kirurg men idag var några prickar på kejsarfisken och clownen.. Knut påstår att det kan vara stress prick. Vita prickar som Knut bekrev stämmer in med mina fiskar. Men eftersom min kar ser för jäklig ut!! har inte bytt vatten på länge nu ( tid brist ), misstänk att det är hög amoniak i vatten. Jag har inga avanserar tekniken, pump, skummare, belysning och det var allt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taxi 3000:

Ditt akvarium har inte varit i gång så länge att du borde behöva byta vatten. Jag skulle börja med att köpa bakteriekultur i dag. Det bör finnas hos din lokala akvarieaffär.

För att minska känsligheten skulle jag blanda litet vitlök i maten och mata hälften så mycket som vanligt den närmaste veckan. Är det inte bättre på måndag är det UVC som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har fisken simmat i spanen i ca 5 dagar med medecin och igår så dog min fina dvärgkejsare och en av mina clowner.:ledsen:

Hur långt efter att man har använt sin UVC dyngnet runt kan man skaffa nya invånare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle någon kunna lägga lite bilder på DEN farliga vita prickar? Mina fiskar har härom dan fått vita prickar, först var det bara kirurg men idag var några prickar på kejsarfisken och clownen.. Knut påstår att det kan vara stress prick. Vita prickar som Knut bekrev stämmer in med mina fiskar. Men eftersom min kar ser för jäklig ut!! har inte bytt vatten på länge nu ( tid brist ), misstänk att det är hög amoniak i vatten. Jag har inga avanserar tekniken, pump, skummare, belysning och det var allt...

I början så hade min kejsare några små prickar på fenan och dem försvan efter en dag men efter två dagar så fick en av mina svarta clown några st på ögonen och dem andra kliade sig väldigt mycket.

Om du inte har UVC så skaffa en och blanda maten med vitlök.Jag var lite sen med det och snart så har alla mina fiskar dött.Det suger som fan :sur:

Ps: Jag har läst alla inläg på forumet om pricken och vissa som har fått pricken så har det försvunnit efter sötvattensdopp eller av sig själv så jag tror att det är väldigt svårt att veta hur allvarligt det är..

Lycka till

MVH Nima

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika parasiter som ser ut som vita prickar.

Jag tycker det borde räcka med en vecka efter att man sett sista pricken på en fisk men för att vara helt säker bör man vänta minst 28 dagar.

Även om man har tagit ut alla fiskar och har dem i ett annat kar med medecin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.

Men har du dålig teknik till det andra och UVC till det stora skulle jag bara ha fiskarna i medecinbadet 36 timmar - två nätter. Då bör den värsta angreppsvågen vara förbi.

De står att de ska vara i medecinbadet i 14 dagar och två av fiskarna har dött.

Ska jag flytta över dem ändå??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för medecin du har?

Jag kommer inte ihåg namnet men jag ska kolla det när jag kommer hem.

Det är en blå vätska en i plastflaska som är rätt så stark ,1 drope per 5l vatten och på paketet är det en fisk i ett provrör..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har fisken simmat i spanen i ca 5 dagar med medecin och igår så dog min fina dvärgkejsare och en av mina clowner.:ledsen:

Hur långt efter att man har använt sin UVC dyngnet runt kan man skaffa nya invånare?

Är vattenvärdena / syrehalten / temperaturen ok i spannen?

Annars kan det naturligtvis vara orsaken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...