Nima Postat 11 juni 2007 Författare Postat 11 juni 2007 Jag känner inte till just den men det låter som en saltmedecin och koppar är ju verksamt.Vissa fisksläkten är mycket känsliga för koppar menn jag har dålig koll på vilka.Tycker du att jag ska flytta över fiskarna till de stora ??? Citera
DaTrucka Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 Är vattenvärdena / syrehalten / temperaturen ok i spannen?Annars kan det naturligtvis vara orsaken.Detta var den tanke som slog mig med.Hur är värdena i hinken?Byter du vatten ofta i hinken?Mat måste dom ju oxå ha så det blir en del ammoniak mm.Det finns ju inga nerbrytningsbakterier i en hink, så täta vattenbyten blir ett måste. Citera
taxi3000 Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 Hur går det Nima? Vita prickar på mina fiskar är nu nästan borta, hoppas att det fortsätta åt rätt håll! Från första dagen fiskar fick vita prickar så jag var inte i närheten av karet, bara mata och gå där ifrån, om det är nu stress som orsaka prickar. Och igår så bytte jag 10% av vatten samtidigt så sugades jag upp massa skit i botten.. idag tycker jag att det är på rätt väg, har inte sett dom klia sig speciell mycket... Citera
Nima Postat 11 juni 2007 Författare Postat 11 juni 2007 Jag ska byta vatten imorgon och värdena är förvånansvärd bra.Jag tror att dem fiskarna som dog va riktigt dåliga men dem som är kvar ser faktiskt bra ut.Frågan är vad jag ska göra? Citera
taxi3000 Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 Bytta vatten tätare som DaTrucka sa kanske ?? Jag vet inte heller Citera
Ingvar Hellmalm Postat 11 juni 2007 Postat 11 juni 2007 Mycket måste man höra innan öronen ramlar av!Om du ser pricken troligen Cryptocarion. Beh. tag osmos eller destvatten, buffra med bikarbonast till pH 8 tillsätt metylenblått (ganska mycket så du knappt se genom) dippa normalt 1-5 min (beroende på vad fisken tål), men som sagt jag har skrivit spaltmeter om karantän och imunförsvar m.m.Ovanstående rek. för nyinköpt fisk innan den går i karrantän spar mycket bekymmer. Därefter karrantän 3 v. innan insättning i huvudkaret. Citera
Nima Postat 12 juni 2007 Författare Postat 12 juni 2007 Mycket måste man höra innan öronen ramlar av!Om du ser pricken troligen Cryptocarion. Beh. tag osmos eller destvatten, buffra med bikarbonast till pH 8 tillsätt metylenblått (ganska mycket så du knappt se genom) dippa normalt 1-5 min (beroende på vad fisken tål), men som sagt jag har skrivit spaltmeter om karantän och imunförsvar m.m.Ovanstående rek. för nyinköpt fisk innan den går i karrantän spar mycket bekymmer. Därefter karrantän 3 v. innan insättning i huvudkaret.Tack Ingvar.Jag ska testa på dem fisken som lever. Citera
Nima Postat 20 juni 2007 Författare Postat 20 juni 2007 Nu mår fiskarna kanon och simmar i stora karet.Snart kan jag köpa nya invånare .Tack för alla tips mina damer och herrar... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.