Gå till innehåll

Tillsätta kalcium?


Guest Simon_B._Goode

Rekommenderade inlägg

Guest Simon_B._Goode

Jag behöver veta ett bra sätt att tillsätta kalcium på. Jag läste KKTT (Kjellbergs Kalcium Tillsättnings Teknik) men förstod ingentingsmiley19.gif....

Mvh. Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

Jag ska själv börja att tillsätta kalcium och dessa alternativen finns för mig(inte allt för dyra).

Det billigast sättet som jag själv tänkte använda är att använda sig av någon typ av droppanordning för doseringen. Enklaste varianten är en dunk/flaska som du hänger ovanför sumpen/karet och på flaskan/dunken kopplar du en luftslang med en ventil på. På detta sättet kan du reglera hur mycket du droppar i. Detta är bäst att göra på natten då PH nivån är som lägst.

Ett annat sätt är att köpa en doseringspump som pumpar upp lite lite hela tiden.

Jag tänkte använda mig av Kalciumhydroxid för det verkade enklast och kostade mig c:a 250kr för 1liter. Finns säkert billigare att hitta någonstans dessutom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

250 kr för en liter kalciumhydroxidär hur mycket pengar som helst. Blanda du eget kalkvatten så räcker ju 2 matskedar till ca 25 liter mättad lösning.

För att tillsätta kalcium kan du använda dig av Kalciumklorid eller kalciumhydroxid (kalkvatten). Det sistnämda ger inte så mycket kalcium som vissa akvarier kräver så vilket medel du skall använda beror på vad du har i akvariet.

Själv kör jag med följande medel.

Kalciumhydroxid ca 2-3 liter varje dag från en mättad lösning. Det tillsätts för att ersätta avdunstningsvatten. Stabiliserar ph och Kh men inte tillräckligt för mitt akvarie.

Kalciumklorid ca 1-2 dl per vecka vid behov tillsätts för att öka kalciumhalten i vattnet. För korallernas välmående.

Natriumkarbonat 18 ml varje morgon och kväll för att kh skall hålla sig stabilt detta ämne håller även pH inom gränserna om man doserar måttligt.

Magnesiumsulfat 0.1 dl för korallerna.

Utöver detta så kan bör man tillsätta strontium och jod om man har koraller vill säga.

Viktigt att tänka på är att om man tillsätter kalciumklorid och natriumkarbonat kommer det bli klorid och natrium joner över som tillsammans bildar natriumklorid vilket är koksalt. Detta i sin tur gör att det blir obalans i saltet. Vilket kan avhjälpas med att tillsätta Natriumfritt salt. Eller som jag gör byta ca 20-25 liter varje vecka för att återställa balansen.

En annan viktigt sak är att inte tillsätta kalcium-tillsatser exakt samtidigt som karbonater då det kan bildas kalciumkarbonat (krita).

Hoppas det var till lite hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

250 kr för en liter kalciumhydroxidär hur mycket pengar som helst. Blanda du eget kalkvatten så räcker ju 2 matskedar till ca 25 liter mättad lösning.

Det var det jag menade att han skulle köpa och jag själv köpt. 1kg kalciumhydroxid eller vad det kan vara i en 1liters förpackning till att blanda själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...