Gå till innehåll

Från söt till salt...


Per/Haninge

Rekommenderade inlägg

Efter att ha gått från 112L till 300L salt så börjar tankarna att hamna på att "slänga" ut sötvattnet ( tot ca: 1800L ) för att satsa på ett större salt.

Tjusningen med salt är betydligt större, har sysslat med sötvatten i 28 år och salt i ca:1,5 år.

Allt går bra med saltet och det sporrar mig ännu mer.

Jag funderar på ett mått på L200 x D80 x h50cm, är det dumt att satsa på den höjden av akvarium gällande salt ?

Tanken var att jag inte skulle behöva "dra" på med så starkt ljus ( ska eventuellt byggas in i garderob ), nackdelen är kanske att det inte går att bygga så höga rev ?

Vad har ni med längre erfarenhet för åsikter om detta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska nog bygga nytt också och kommer att prioritera djup framför höjd då. Så jag tycker du tänker rätt. Den lilla nackdelen du får med att inte kunna bygga på höjden har man igen på att man får en bättre djupkänsla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med att om man ska välja så är djupkänslan är bättre än om det skulle vara högt. andra fördelar med ej för högt akvarium är att det blir lättare komma åt vid botten samt kräver ej lika stark ljuskälla vilket i sin tur kan ge mindre värme, elräkning.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla era svar :ler:, då kommer det nog att bli dessa mått.

Trots att jag läser massor på forumet så inser jag att det kräver en hel del planering och den är jag väldigt osäker på.

Måtten blir enligt 1:a inlägget,

1. vad är en lämplig storlek på sump till 800L akvarium ?

2. Rekomendera gärna vad för utrustning jag ska ha till en sådan volym.

( skummare, pumpar, o.s.v. )

3. vad skall jag tänka på när jag beställer akvariet när det gäller hålborrning ( dimensioner på hål och annat som kan tänkas vara viktigt vid beställning ) ?

300L som jag har igång idag är väldigt "basic" men det känns som att det är maxvolym för att köra "basic" och jag vill gärna gå upp till en klass som lämpar sig för 800L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har hittat en kanonritning på bänk och bra saker att tänka på när jag använde sök-funktionen :smiley9:

Men, när jag söker information om sump och lämplig storlek på denna så hittar jag bara svar som : ju större desto bättre.

Jag har en tom burk som är L110 x D40 x H40cm, skulle denna funka som sump till 800L ?

Jag vill inte gärna lära genom att göra om = blir för dyrt.

Kom gärna med synpunkter är ni snälla -respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK för ditt svar :ler:

Nu när jag kollade så var det din ritning som jag "snodde" :smiley9:

Det såg himla rejält ut och det löste en del "knutar" för mig.

Hoppas att du inte tar illa upp för att jag härmar dig men det känns alltid bra med beprövade metoder.

Nu när bänkbygget är "färdigplanerat" så ska några sötvattenburkar ut / säljas för att jag ska kunna börja bygga bänk och planera resten.

:jävul: va kul det här är :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet någon var i Stockholm man kan köpa rör och kopplingar ( för rördragning till sump o.s.v. ) ?

Hålet för avrinningen kommer att borras 60mm, men hur har ni gjort för returen ?

Har ni borrat "burken" för den också eller har ni dragit den på utsidan ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många drar den på utsidan, andra integrerat i avrinningsröret, alltså "rör-i-rör". Bara ett fåtal har gjorde det senare och är lite klurigt, samt att det krävs lite extra plats i avrinningsröret.

Vet inte hur mycket reklam jag får göra här men det har nämnts ett flertal websidor som tillhandahåller billiga rör och kopplingar. Däremot är jag helt grön vad gäller köpa-i-butik i huvudstadsområdet.

Kapning av PVC-rör gör du enklast själv med bågfil och stadig hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...