Gå till innehåll

skillnad mellan t5 & t8


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Ska montera 2 rör i framkant av akvariet för att belysa den sida men ser av mina sps och kanske få bort lite skugga.. har i övrigt bara en 250w blv hängandes ovanför.

Tänkte därför köpa en lysrörshållare för 2 rör prisskillnaden mellan t5 och t8 är ganska stor hur mkt tjänar man i ljus på att väla t5?

akvariet är en hörnburk med välvd ruta tänkte ha 2st 15w rör som löper längs framrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom längd och tjocklek på rören tror jag det är relativt lite ljusstyrka det rör sig om i ditt fall, ifall du inte ska h mer än två kortare rör. Nu är jag ingen expert på ämnet men som kompletterande belysning, speciellt då blårör, finns det ju tex Osram 67 i både T5 och T8.

(Jag har en 2x39W som du kan få relativt billigt annars, hör av dig om det är av intresse.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske det Magnus, och i så fall får du gärna länka till någon som kan anses vara av intresse för trådskaparen. Ibland kan det vara svårt att komma på rätt sökkriterier, och då kan man få ställa en fråga som kan ha varit uppe förut. Det är ju lite så som forumet hålls igång, man frågar och får svar, ibland på redan svarade frågor, ibland är det något helt nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske det Magnus, och i så fall får du gärna länka till någon som kan anses vara av intresse för trådskaparen. Ibland kan det vara svårt att komma på rätt sökkriterier, och då kan man få ställa en fråga som kan ha varit uppe förut. Det är ju lite så som forumet hålls igång, man frågar och får svar, ibland på redan svarade frågor, ibland är det något helt nytt.

länka och länka.. räcker med ett par klick i ljusforumet för att hitta x antal trådar som avhandlar detta ämne. Men om det är länkar du vill ha kan vi ju dra till med två klistrade trådar som eventuellt kan vara av intresse:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7174

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6442

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...