Gå till innehåll

Anemonen gömmer sig!


smallfry

Rekommenderade inlägg

jag har själv inte haft någon anemon men jag skulle tippa på att den kommer att komma fram om några dagar... helt nytt kar med nytt vatten osv. innan den vänjer sig så tror jag den reagerar så.. men som sagt.. det är bara en gissning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Draedon med anemonens "sätt". Dom 4st jag har haft erfarenhet av hittills har varit rätt tjuriga på att vilja fästa foten på underlaget och har oftast hamnar i någon skreva av något slag. Det kan ta några dagar till någon vecka eller två innan den hittar sin favoritplats!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nyinköpta anemon har krypit in under en sten o gömt sig! Varför gör den det och hur hanterar man det?

Misstänker att du är nybörjare när du inte skriver vad det är för anemon.

Är ditt kar moget/cyklat? Har du de parametrar som just den anemonen du köpt vill ha (Ljusbehov, sand eller klippor, vattenvärden, vattenflöde)?

Berätta lite om ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Bubble Tip. Akvariet är rel nyupppsatt (ca 5 v) med perfekta värden (pH, P, nitrit, nitrat Ca osv). Twemperaturen har vissa dagar dragit sig mot 29 grader i värmeböljan men inköpt av en kylare har löst problemet. Det har förmodligen i cyklat hela vägen med brunalgsblommningen verkar vara över sedan en vecka men nu verkar röda slemalger vara på gång. det verkar som det lilla kreaturet är mörkrädd då den kryper fram igen när ljuset slås på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja där har du ditt problem: Ditt kar är inte klart... Du har köpt den för tidigt, alltså inte läst på ordentligt. Men du är inte först o tyvärr inte sist. Du kan returnera anemonen och hoppas att den klarar sig eller vänta och se, då ditt kar håller på att "köras in" så kan den stryka med. Då man tittar på anemoner och svårighetsgrader så har det skrivits att de börjar från svåra och slutar med jääävligt svåra...

Har du bra vatten så flyttar sig anemoner inte så mycket, utan de flyttar sig av en anledning; vattenflöde, ljus och vattenkvalitet.

Min magnifica var inte alls glad de första veckorna i mitt kar, då hade jag haft igång det länge. Så du har beslut o fatta: ha kvar eller chansa

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja där har du ditt problem: Ditt kar är inte klart... Du har köpt den för tidigt, alltså inte läst på ordentligt. Men du är inte först o tyvärr inte sist. Du kan returnera anemonen och hoppas att den klarar sig eller vänta och se, då ditt kar håller på att "köras in" så kan den stryka med. Då man tittar på anemoner och svårighetsgrader så har det skrivits att de börjar från svåra och slutar med jääävligt svåra...

Har du bra vatten så flyttar sig anemoner inte så mycket, utan de flyttar sig av en anledning; vattenflöde, ljus och vattenkvalitet.

Min magnifica var inte alls glad de första veckorna i mitt kar, då hade jag haft igång det länge. Så du har beslut o fatta: ha kvar eller chansa

Dave

Men vattnet är alldeles utmärkt, verkar det som. Nitrittoppen har kommit och gått, vatnnet går över UV-C och aktivt kol. Vilka värden är fel? Jag har läst på som tusan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer säkert att gå bra om du läst på ordentligt och har bra vattenvärden.

Problemet är att många nybörjare skaffar en anemon utan att ha någon ordentlig koll på vad som krävs. Många som varit med ett tag känner direkt igen frågorna ang anemoner och nystartade kar och det slutar i princip med 100% dödsfall ( -Jag har gjort allt men den dog). Anemoner är inga nybörjardjur.

Det hänger på hur bra koll man har på läget och hur mycket man pluggat in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak kan du vara säker på, och det är att den aldrig kommer att sätta sig där du vill ha den. Inte kul med en anemon som vandrar omkring och bränner koraller.

Mitt tips är att lämna tillbaka den, kör in tanken, och köp en euphyllia istället.

Mycket enklare att ha, den sitter där du har satt den och är väldigt lik en anemon till utseendet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det behöver inte vara för tidigt, men belasta inte karet utan låt det gå med anemonen i utan att tillsätta fiskar.

du kan ev tillsätta bakterier för nedbrytningen. låt det gå så några veckor till några månader. mät vattenvärdena ofta och gör ev vattenbyte om värdena skulle skena iväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...