Gå till innehåll

Nytt 540 kar - behöver teknik råd


amps

Rekommenderade inlägg

Har ett 540 kar med BTN bakgrund, modulbitar. Massor(!!!) av silikon! Hur tar man bort den lättast?

Vad ska jag måla med för färg på bakgrunden? Blått eller svart? På insidan eller utsidan? Är inte utsidan snyggare så ser karet lite djupare ut?

Sen tänkte jag bygga en inbyggd sump med ytavrinning, ex. en trekantig avdelning i ena bakre hörnet. Hur stor ska den vara? Är det rätt lösning? Jag har ett litet kar idag med extern sump och det fungerar bra men det vore skönt att ha en "all inclusive" lösning den här gången. Vad ska jag tänka på när det gäller en sån här inbyggd sump? Höjd på sumpen jmf med höjd på karet, skiljer det mkt eller är det bara ett par mm?

Tänkte köra med lysrör 4x40w + 2x55w kopaktlysrör, det borde väl räcka för lite mjukkoraller. Karet är ju 60 cm högt så det blir väl att placera ljuskänsliga koraller högst upp. Hur mkt korallsand behöver man?

Tacksam för all hjälp och synpunkter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Krister!

Varmt välkommen till SG! :)

Ta bort silikon kan göras antingen med rakblad eller på kemisk väg, man måste dock vara väldigt noggran så inga resten finns i karet sedan.

Val av färg är upp till dig, men ju mörkare färg desto mer syns inredningen.

Jag tror nog inte att NÅGON rekommenderar dig att måla på insidan, inte kul med färg som fäller ut en massa konstiga medel i akvariet. Måla du på utsidan. :)

Inbyggd sump fungerar visst, hur stor den ska vara beror på vad du ska ha i den. Ska du ha i en skummare och eventuellt något filterfack så kanske du ska ha den på ena kortsidan istället, och täcka/måla för den delen som då kommer synas från framsidan av akvariet.

Lysrören kommer säkert att funka fint till de flesta mjukisar och fiskar. Som du själv skriver så kan man ju placera det mest ljuskrävande längre upp.

Har du någon bild på karet så får du gärna posta den.

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en kort reflektion från min sida, om jag vore du skulle jag sälja karet med modulerna och köpa/beställa ett som har mer djup(antar att du har standard format på nuvarande).

Det blir enklare med den inbygda sumpen och du slipper eländet med att ta bort modulerna för det är absolut inte kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...