Gå till innehåll

Alger på korallfraggar.


Datate

Rekommenderade inlägg

Vissa av våra korallfraggar har blivit angripen av en brun alg på den sidan som är mot den starkaste pumpen. Vad kan detta bero på? Är det att vissa stenkoraller inte gillar för hög cirkulation?

MVH /Erik

Korallen har nog inget att göra med algerna. Min erfarenhet av brunalger är att de växer när burken har silikat i vattnet (eller påfyllningsvattnet) eller när man tillsätter för mycket jod. Jod får man vara försiktig med enligt min erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Magnus!

Ojdå...en tanke som inte slagit oss alls. Vi tillsätter dagligen 2 droppar TM Bio-Calcium Iodine, men vi har ingen aning om vad vattenvärdena är vad gäller Jod...

Silikatvärdena är oxå nått vi inte mätt. Vi kör med ett AN Antarctica vilket är en Osmos med Silikatfilter. Dock är nog detta filter bra gammalt. Runt 2½ år skulle jag tippa. Antagligen dax för ett byte snart. Förutom Osmos-byte, vad kan man mer göra? Är det rowaphos i sumpen som gäller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör me rowaphos och det fungerar jettebra men va försiktig me det. Jag har ca.3 matskedar i en nylon strumpa som jag byter en gång i månaden. Ditt silikat filter på osmosen är nog för gamalt skulle jag tro. Senn ble jag lite fundersam tar innte ni några vatten prover? Om ni innte gör det så är det väl dags att börja me det. Det är ju nässtan ett måsste att mäta åt minstonde dom värden som hör ihop me det man tillsätter burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

engtorp: Visst testar vi vattnet. Men tyvärr har vi inte silikat eller jod-test. Vi testar pH, kH, Mg, Ca, No3 varje vecka och lite andra värden vid behov.

Vi kör iofs rowaphos i sumpen, men det var några månader sedan vi bytte nu... Då vi kör AC Bakterieampuller så tänkte vi att det skulle ta hand om fosfaten, men kanske inte silikatet?

Saken är ju den att de små bruna algerna endast finns på de sidor som utsätts för starkast vattenströmmning, så det var därför vi inte tänkt på silikat eller någon annan orsak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

engtorp: Visst testar vi vattnet. Men tyvärr har vi inte silikat eller jod-test. Vi testar pH, kH, Mg, Ca, No3 varje vecka och lite andra värden vid behov.

Vi kör iofs rowaphos i sumpen, men det var några månader sedan vi bytte nu... Då vi kör AC Bakterieampuller så tänkte vi att det skulle ta hand om fosfaten, men kanske inte silikatet?

Saken är ju den att de små bruna algerna endast finns på de sidor som utsätts för starkast vattenströmmning, så det var därför vi inte tänkt på silikat eller någon annan orsak.

Dra ner på jod till och börja med tycker jag! Att mäta jod är ingen mening med, enligt min erfarenhet. Tillsätt så mycket som det går utan att ni får brunalger - då har ni inte överdoserat. Tropic Marins jod är väldigt koncentrerat enligt min erfarenhet (läs: ger lätt brunalger).

Sedan är nog silikatfiltret slut för länge sedan - i Örebro räcker ett sånt filter några månader max. Men er burk funkar säkert utan det filtret. Var försiktiga med stora vattenbyten bara. Vill ni så kan ni mäta silikatet efter osmosen för att se om det ger utslag - det är det som är intressant att mäta, tycker jag. Köp i så fall ett Salifert silikattest

Bakteriesystem/kolkälla och Rowaphos är inget som tar bort silikat (vad jag märkt...).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag gissar att det är rätt slut, men nånstans har jag hört att så länge mediet i silikatfiltret är rödbrunt är det ok, och när det är svart är det "slut". I vårat filter är ca hälften svart...

Dock känns genomströmmningen betydligt högre idag än när filtret var nytt.

Så du tror det funkar lika bra utan det filtret? Men inte utan väl fungerande osmos gissar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag gissar att det är rätt slut, men nånstans har jag hört att så länge mediet i silikatfiltret är rödbrunt är det ok, och när det är svart är det "slut". I vårat filter är ca hälften svart...

Dock känns genomströmmningen betydligt högre idag än när filtret var nytt.

Så du tror det funkar lika bra utan det filtret? Men inte utan väl fungerande osmos gissar jag.

OK! Är halva mörket så finns det nog kvar effekt - det låter bra!

Men många får burken att funka utan filter här i stan... Men själv har jag byggt ett som är nästan 2m långt.. Så jag talar emot mig själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses...inte dåligt. Men du har väl även osmos antar jag?

Så du byter/bytte inte regelbundet i ditt 576L förut? Trodde det var närmare ett krav för att få välmående koraller...

Osmos har jag...

Nej, jag bytte så ofta jag orkade... Och då bytte jag 100l minst... På slutet tömde jag sumpen och fyllde upp den igen = ca 100l. Enkelt, med en slang ut i badrummet och en pump. Men det blev nog kanske max en gång i månaden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gamla osmoser kan vara rätt illa, men mediat till silikatfiltret finns ju att köpa löst, kostar inte mycket.

Det brukar lukta illa om vattnet när silikatfiltermediat börjat bli svart . ungefär som en gammal gummiverkstad

Vi har mycket silikat i vatten, jag har förståt att efter DI-filter det finns nästan ingen silikat i vatten? Jag har mätt elektriskt konduktivitet /elektrisk ledningsförmåga ( vet inte rätt ord) och det är efter ny RO 2 yS och efter DI 0.1 yS. Med gamla filter RO/DI 35/2 yS. Om jag har förståt rätt använder man inte "silikatfilter" i Finland mest RO/DI-filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jaha, då fortsätter vi med samma problem. Tycker att algerna spridit sig lite och är på allt fler koraller. Dock bara på den sida som stora streamern blåser mot.

Vi har slutat med Jod helt och karet ser i övrigt helt okej ut.

Vi lyckades ta lite kassa bilder så ni kanske kan få en uppfattning om vad vi snackar om.

post-1765-14468914264201_thumb.jpg

post-1765-14468914264382_thumb.jpg

post-1765-14468914264583_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast har korallens vävnad varit skadad där algerna få fäste, det kan vara mekaniska skador eller skador från fisk eller parasiter på korallen.

Men det ser ut att vara inom samma område - har ni nåt powerhead eller nåt som blåser rakt på detta område?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp...som vi skrivit nånstans tidigare i tråden så har vi på vänster sida en TS12-streamer som blåser över revet. Senaste veckorna har jag dock dragit ner maxblåset till mindre än hälften så nu pumpar den kanske 4000/7000 i intervall om några sekunder(4000-12000L/H är max om jag minns rätt). På andra sidan sitter en koralia4, så därifrån kommer bara runt 4500L/H + ca 1000L/H från returen.

Algerna är alltså i samtliga fall på den sida som vätter mot tunzestreamern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...