oveb Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 Jag tänkte göra en godisblandning av Saliferts triplebuffer och Saliferts Liquid-Ca för att automatisera lite. Frågan lyder förståss, går det utan att det blir fällningar och sånt ??. Citera
Draedon Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 om jag inte minns fel, vilket jag kan göra, så står det på tm's buffer och ca att dessa inte ska blandas och att man ska vänta x minuter mellan tillsatserna. borde väl fungera likadant med saliferts prdukter. Citera
oveb Postat 24 juni 2007 Författare Postat 24 juni 2007 Tänkte det kunde gå med tanke på att TM Bio-Ca innehåller båda.. Citera
Draedon Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 de jag tänkte på var tm bio-calcium och tm triple-buffer. Citera
greger Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 Jag tror inte det framgår i vilken form av calcium salifert C.C innehåller - calciumchlorid och karbonater reagerar i alla fall styggt med varann.så var försiktig. Citera
oveb Postat 24 juni 2007 Författare Postat 24 juni 2007 Jag tror inte det framgår i vilken form av calcium salifert C.C innehåller - calciumchlorid och karbonater reagerar i alla fall styggt med varann.så var försiktig.OK tack , låter som om akvarievakten får tippa i Ca då... Det borde funka med tanke på att 10ml Salifert Liq-Ca är exakt 10ppm i min burk ! Citera
Trilobite Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 Jag tror inte det framgår i vilken form av calcium salifert C.C innehåller - calciumchlorid och karbonater reagerar i alla fall styggt med varann.så var försiktig.Kalciumklorid ihop med karbonater bildar kalciumkarbonat (vanlig kalksten) under värmeutveckling. Citera
Halogen Postat 25 juni 2007 Postat 25 juni 2007 Använd TM Bio-calcium istället, så behöver du inte fundera./PP Citera
oveb Postat 25 juni 2007 Författare Postat 25 juni 2007 Använd TM Bio-calcium istället, så behöver du inte fundera./PPDet funkar inte hos mig tyvärr. Citera
Draedon Postat 25 juni 2007 Postat 25 juni 2007 Det funkar inte hos mig tyvärr.jasså? varför?Jag själv tycker det fungerar bra.. men ska man höja mycket så är det lite jobbigare.. Men för att bibehålla bra värden tycker jag det fungerar klockrent. Citera
oveb Postat 25 juni 2007 Författare Postat 25 juni 2007 jasså? varför? Den är lite felskruvad för mig, för mycket buffert och för lite Ca.Det blir nog osmolator med buffert i vattnet och sen får min gamla IKS-pump putta i Ca't. Mg klarar sig en vecka om man överdoserar lite.. Citera
Halogen Postat 25 juni 2007 Postat 25 juni 2007 Hej,Jag "toppar" med salifert coralcalcium. Men det behöver jag bara göra någon gång i månaden. Typ 10-20ml/månad/PP Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.