MichaelE Postat 5 juni 2004 Dela Postat 5 juni 2004 Den ska vara en bra algätare(har jag hört), mendetska varasvårt att få den att äta något annat än alger.Är det sannt, är det någon som har fått den att äta något annat än alger? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Taipan Postat 5 juni 2004 Dela Postat 5 juni 2004 Inget svar på frågan men vill säga det ändå. Bättre att satsa på en gul kirurg, dom äter alger bra och är lätta att få att äta annan mat. Sniglar funkar oxo. Ingen fisk ger sig dock på flera cm långa tussar, dessa måste tas bort för hand, däremot förhindrar dom att algerna växer sig så stora.Om man eftersträvar ett akvarie helt fritt från alger bör man inte köpa en fisk som inte äter annat än alger. Har ingen större erfarenhet av fisken men visst borde den kunna äta nori och sallads blad med lite träning. (Hade en för några år sedan men den dog innom en månad.....av svält)/ Mattias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zippo Postat 5 juni 2004 Dela Postat 5 juni 2004 jorå har en som smaskade alger för glatta livet och nu när karet är ca 9-10 månader och det inte finns alger längre så äter den nori,artemia,räkor mm kort sakt allt min solklara favoritfisk en mycket cool gynnare ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hasse Postat 7 juni 2004 Dela Postat 7 juni 2004 min startade som en bra algätare och jag läste oxå att den kanske inte skulle ta foder när algerna tog slut men det stämde dessvärre inte för nu äter den slöe fan bara foder och bemödar sig inte med alger alls mvh hasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Nephele Postat 7 juni 2004 Dela Postat 7 juni 2004 Hade en i nästan ett år, sen pajade hela akvariet. Den åt alger i början, men sen tyckte den att all annan mat var så smaskigt så det blev nog inte mycket algätande för den sen. Kan kanske också varit så att det var fel sorts alger som tog över mot slutet (bruna).För mig åt den bl.a. mysis, dafnier, fling- och granulatfoder, artemia m.m. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Andreas Lange Postat 7 juni 2004 Dela Postat 7 juni 2004 Ah. Jag hade en cooling som dog när den rensat algerna och sedan vägrade ta allt annat jag prövade. Kul att andra fått dem att överleva (även om de slarvar med jobbet :-)! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aengus Postat 15 augusti 2004 Dela Postat 15 augusti 2004 Min erfarenhet är att min salarias åt sej till döds den åt o åt tills den formligen sprack och jag hade mycket alger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wotan Postat 21 augusti 2004 Dela Postat 21 augusti 2004 De är lite svåra de här fiskarna. Hade en som total-vägrade att äta. Har en nu i karet som äter discus-mat med stor iver, han är inte direkt kräsen...MVH Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.