Gå till innehåll

Salarias fasciatus


MichaelE

Rekommenderade inlägg

Inget svar på frågan men vill säga det ändå. Bättre att satsa på en gul kirurg, dom äter alger bra och är lätta att få att äta annan mat. Sniglar funkar oxo. Ingen fisk ger sig dock på flera cm långa tussar, dessa måste tas bort för hand, däremot förhindrar dom att algerna växer sig så stora.

Om man eftersträvar ett akvarie helt fritt från alger bör man inte köpa en fisk som inte äter annat än alger.

Har ingen större erfarenhet av fisken men visst borde den kunna äta nori och sallads blad med lite träning. (Hade en för några år sedan men den dog innom en månad.....av svält)

/ Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jorå har en som smaskade alger för glatta livet och nu när karet är ca 9-10 månader och det inte finns alger längre så äter den nori,artemia,räkor mm kort sakt allt min solklara favoritfisk en mycket cool gynnare !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min startade som en bra algätare och jag läste oxå att den kanske inte skulle ta foder när algerna tog slut men det stämde dessvärre inte för nu äter den slöe fan bara foder och bemödar sig inte med alger alls mvh hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Nephele

Hade en i nästan ett år, sen pajade hela akvariet. Den åt alger i början, men sen tyckte den att all annan mat var så smaskigt så det blev nog inte mycket algätande för den sen. Kan kanske också varit så att det var fel sorts alger som tog över mot slutet (bruna).För mig åt den bl.a. mysis, dafnier, fling- och granulatfoder, artemia m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Ah. Jag hade en cooling som dog när den rensat algerna och sedan vägrade ta allt annat jag prövade. Kul att andra fått dem att överleva (även om de slarvar med jobbet :-)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...