Gå till innehåll

Ljusval


Svan

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

(Prolog)

Jag och min flickvän har börjat funderat över att bygga om ett av mina sötvatten till saltvatten.

Tänkte börja med ett 90 liters då det andra är på 375 och skulle lämna ett alldeles för stort hål i plånboken om vi nu mot förmodan inte skulle fastna.

Har spenderat ett par timmar läsandes här på forumet och ännu ett par med näsan i Knop - Saltvattenakvariet, så jag tror att jag börjar få en liten uppfattning om vad det handlar om. Troligtvis en väldigt väldigt liten uppfattning men ändå. =)

Jag är för tillfället mest ute efter åsikter gällande Lysrör/MH.

(Frågan)

Ska jag bygga om min befintliga heltänkande ramp med 2 st T8 20 watt rör till T5?

I så fall, hur mycket watt ska jag satsa på? vad för sorts rör och gärna tips på hur jag ska göra.

Eller, ska jag ställa upp allt på vinden och köra på nåt överhängande MH?

Och då har jag samma funderingar där, watt? sort? tips?

Självklart vill jag komma undan så billigt så möjligt men inte falla kort i framtiden.

Kommer i början mest satsa på "lätta" fiskar, räkor och lägredjur.

Här är två bilder på akvariet/rampen.

Tack på förhand!

post-3278-14468914220784_thumb.jpg

post-3278-14468914221009_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Saltvattensguiden -haj-

okey vi börjar så här.

2st 20watts T8 är för lite så helt rätt att köra med T5 tycker jag.

finns olika T5 armaturer kolla runt på de olika webbshoparna eller besök en butik

39watts T5 är 89cm men oftast är hela armaturen runt 90-100cm lång

Hadde kört med 4x39watt skulle ni ej fastna så kan ni ändå ha kvar den eller sälja av den igen

tex

ATI Sun Power T5 4x39 watt

AquaConnect Lumimaster 4 x 39 w

Fauna Marin - ULTRA SOLARIS T5-armatur 4 x 39 W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Håller med Wrang att 4x39W T5 kan vara lämpligt till ditt kar. Jag har själv en ATI Sunpower 6x39W som har fungerat bra till mitt 165L.

Eftersom du skall starta ett kar på ca 100L så skall du få ett tips: Kolla in Red Sea Max Nano, http://www.redseafish.com/main.asp

Som nybörjare tycker man kanske att priset är högt, (jag hade gjort det för 9 månader sedan) men innan du är klar med alla inköp till ditt existerande 90L, så hamnar du inte långt från Red Seas prislapp. Skulle du mot förväntan ångra dej, så tror jag att detta karet är lätt att sälja begagnat.

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar...

Självklart glömde jag måttet på rampen, karet är ~90 liter fördelat på 80 cm brett, 30 djupt och 40 högt.

Eller tänkte ni kanske att ha rampen hängande över?

Saken är den att jag kan komma över den mesta tekniken väldigt billigt begagnat och skulle då bara sakna vettigt ljus.

Men jag har ändå funderat åt Red sea max-hållet. =)

Hur mycket skulle man kunna komma undan med för ett sånt?

Tack!

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabba svar...

Självklart glömde jag måttet på rampen, karet är ~90 liter fördelat på 80 cm brett, 30 djupt och 40 högt.

Eller tänkte ni kanske att ha rampen hängande över?

Saken är den att jag kan komma över den mesta tekniken väldigt billigt begagnat och skulle då bara sakna vettigt ljus.

Men jag har ändå funderat åt Red sea max-hållet. =)

Hur mycket skulle man kunna komma undan med för ett sånt?

Tack!

/Daniel

Strunta i ljuset till att börja med om ekonomin inte tillåter! Lite småfisk, några räkor och enklare mjukkoraller funkar ändå i er burk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkomna!!

Om ni är lite försiktiga så kan ni ta och använda ert 375L utan för stora hål i plånboken.

En ensam 150W MH (beg naturligtvis) skulle räcka som ljuskälla.

Om fiskbeståndet håller sig på en moderat nivå så fungerar en "klenare" skummare.

(En AM Turbofloator multi 1000 SL skulle klara "high stocking" också - beg pris ca 1200- 1500:- och kräver ingen sump men det finns billigare alternativ).

Sten får ni leta begagnad ca 50-75 kr/kg.

Jag tror ni vinner på att använda er av 375liter i ställer för 90L pga 90L är väldigt ostabilt för nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...