Gå till innehåll

Min Saltvattensbalja


Masán

Rekommenderade inlägg

Jonas - tråden är inte min, utan Masáns, den handlar om hans balja, jag varken kan eller vill avsluta tråden, utan följer den med spänning. Jag ville inte förmedla något speciellt, utan visade på att det inte var obligatoriskt med någon filtersvamp/biobollar. Jag är i vilket fall förvånad över att du föreslår massiv biologisk filtrering om du är korallakvarist - de flesta på forumet har nog annan uppfattning är du har.

Okej, masan skall såklart fortsätta denna tråd. Hade glömt att de va hans från början...de var inte helt tydligt på slutet....

Jag vet inte vad du får de ifrån att jag skulle vara vän av biologisk filtering...de har jag inte sagt nåt om. De jag försökt förklara för dej är att i alla akvarium sker en biologisk nedrbrytning i sand o sten, dvs ett inbyggt biofilter i inredningen. Oftast räcker detta inte riktigt till, utan vi tar hjälp av proteinskumning. Om inte ens de räcker till så lägger vi därefter till mer externa ytterligare filter. Där kommer mekanisk filtering in och olika sorters biobollar. De senare tror jag personligen sällan behövs om man har hyffsat med levande sten. Nåt annat har jag aldrig påstått. Vidare anser jag fortfarande att dina teorier om att ett mekaniskt filter skulle omvandlas till ett biologisk på bara en vecka är fel. De kanske finns en del bakterier bara efter ngr dar, men du kan vara helt säker på att de tar betydligt längre tid än en vecka för att de skall bildas en kvävenedbrytande kultur i filtersvampen. Givetvis är de bra att rengöra ett mekaniskt filter så ofta som möjligt, finns ingen nedre gräns, men dock finns de ett minimum, som ligger nånstans på 2 ggr i veckan. Så länge man rengör sina mekaniska filter ofta finns bara fördelar med detta. Enda nackdelen är just att de kräver tät rengöring, så de är enbart en fråga om man tycker sej vilja lägga ner detta jobb eller ej, som avgör om man skall ha mekanisk filtrering. Eftersom en del nybörjare också läser dina inlägg är de min skyldighet att påpeka att du använder din skummare på fel sätt. Om du skummar så mkt så den transporterar bort saltvatten, blött skum o större partiklar fungerar den inte som en proteinskummare längre. Du skummar över, o proteinskumningen blir helt värdelös. Du använder den som ett sorts dåligt och dessutom mkt dyrt mekansikt filter. Jag tror inte detta är särskilt kontroversiellt, därav mitt förslag att vi låter tråden återinföras på dess huvudspår med strukturerade o riktade frågeställningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...