Gå till innehåll

hur många anemoner...?


Guest acke_lu

Rekommenderade inlägg

I ett 70-liters akvarium skulle jag säga NOLL clownanemoner!

Satsa på någon lätt mjukkorall såsom Sarcophyton istället. Clownerna kommer använda den som anemon istället. Billigare, lättare och säkrare för dig... och för djuren.

För att ha 1 anemon krävs enligt mig MINST


  1. 200 liters akvarium
    ungefär 20ggr vattenvolymen i cirkulation
    Belysning på minst 250W med MH eller T5
    Kraftig skumning för att minska belastningen på karet
    Stabila vattenvärden i minst ett par månader
    Nära noll i nitrit och nitrat

Nu kommer det säkert vara någon som säger att de har haft en anemon i ett 50 liters utan cirkulation och med två glödlampor från IKEA som enda belysning och att det funkat jättebra.... men det är helt ointressant. Ska du köpa ett djur så ska du hand om det på ett bra sätt och då är ovanstående ett minimum enligt mig!

Klarar du inte ovanstående så är en Sarcophyton ett utmärkt alternativ!

Anemoner "bråkar" inte med varandra så länge de inte kommer i kontakt med varandra. De behöver dock mycket plats och de äter en hel del.... och äter ett djur mycket så skitar det ner mycket. Tänk på det innan du skaffar fler. En anemon som trivs växer också en hel del och vissa sorter delar på sig och bildar flera anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest acke_lu

okej..tack så mycket de va vad ja ville ha för svar!!

men ja ska bara starta upp det i de lilla sen ska ja flytta de till de lite större större...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att starta upp i ett för litet akvarium för att sedan flytta till ett större är ALDRIG en bra ide!

Du stressar djuren när de får leva i det lilla akvariet.

Du stressar djuren när du ska flytta över dem till det större karet.

Du försvårar flytten eftersom du har känsliga djur att ta hänsyn till.

Du blir tvungen att ha två akvarium igång samtidigt, för du tänkte väl inte flytta över djuren till ett helt nystartat akvarium??

Alltså, KÖP INTE ETT DJUR SOM DU INTE KAN TA HAND OM NU! Clownanemoner förekommer ofta i handeln, när du har ett akvarium som är redo för dem... köp 1 då... INTE TIDIGARE!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Granlund

Dykaren- Kunde inte ha sagt det bättre själv, personligen tycker jag att Du på ett mycket bra och pedagogiskt sätt besvarat acke_lu. Så acke_lu lyssna nu på råden du fått, och skaffa dig en anemon den dagen du har akvarium, kunskap och vattenvärde för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...