Gå till innehåll

Sandzone funkar det?


xperx

Rekommenderade inlägg

Hejsan. Har funderat på at skaffa en rätt stor burk med en biotop som bl. a Fosså och Nilsen kallar "sand zone". Dvs mycket yta med sand. Burken blir väl kanska 1500L totalt och filtreringen skall bestå av 200kg levande sten och lagom med skummare. Grejen är att jag vill ha både rörmaskar och sandanemoner. Dessa behöver ju lite djup i sanden. Hur många cm vågar man köra med om man har rejält med sandvändare, gurkor och ormstjärnor? Alltså ingen DSB som ligger i nån sump eller så, utan i själva huvudakvariet. tror ni 4 cm skulle hålla, eller brakar det samman efter några månader?

Mvh/ Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo 20cm låter ju lite väl! Men en 4-5 cm borde alltså inte vara så farligt? Grejen med bilder på internet är ju att man inte har en aning om hur länge de burkarna varit igång. Jag menar, på reefcentral finns ju burkar som bara är ett par månader och redan överfulla medSPS koraller. Nåt som jag inte skulle våga mig på efter så kort tid.

Jaja, allmänna tips om huruvida detta skulle kunna funka är mkt välkommna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...