Gå till innehåll

Dosering av Balling


pikkenix

Rekommenderade inlägg

Fick hem mitt startpaket av Fauna Marins ballingmetod igår och har kopplat in doserpumpen och blandat till mina 3 dunkar.

Har följande värden i burken:

Ca: 350

Mg: 1500

KH: 12

Använde mig av Fauna Marins räknare för att få fram vad jag ska dosera för att få upp mitt Ca (när jag fått upp det och ner KH börjar jag dosera alla vätskor efter vad som går åt).

Slår in följande:

Measured Ca: 350

Target Ca: 450

Volume: 500

Får då följande svar:

Addition of:

• 183.4 g CaCl2 x 2H2O

• 209.5 g NaHCO3

during the period of 11 days, to achieve the correct values in your tank.

Vad jag förstår så ska jag under 11 dagar tillsätta 183,4g av Ca-lösningen (buffertlösningen vill jag inte tillsätta i nuläget då KH är högre än vad jag vill ha). 184 g Ca-pulver motsvarar ca 1 liter (920 ml) vätska (0,2g pulver per ml om jag räknat rätt).

Det innebär ju att jag under 11 dagar höjer Ca med 100ppm, det blir 10ppm om dagen - ungefär vad mitt kar konsumerar per dag. Innebär det att med denna dosering så höjer jag faktiskt inte Ca utan behåller den på den nivå den är idag (förutsatt att karet konsumerar 10ppm per dag)?

Eller är det något jag missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tankefel bara. Doseringen är vad som krävs för att höja värdena. Dessutom behöver du dosera till förbrukningen. Jag skulle inte dosera magnesium. Naturligt värde är ungefär 1300 - 1350. Kalciumklorid sänker pH litet så det kan vara bra att använda kalkvatten också om du inte tillsätter bikarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tankefel bara. Doseringen är vad som krävs för att höja värdena. Dessutom behöver du dosera till förbrukningen. Jag skulle inte dosera magnesium. Naturligt värde är ungefär 1300 - 1350. Kalciumklorid sänker pH litet så det kan vara bra att använda kalkvatten också om du inte tillsätter bikarbonat.

Då är jag med, bör öka till dubbla dosen då kanske.

Mg ska jag inte dosera förrens det gått ner som sagt. Samma sak med KH, håller koll på det och kör igång med dosering när jag är nere på runt 9 i KH eller att jag ser förändringar i Ph.

Tack för klargörandet Stig!

Räknar på ca. 500 liter då sumpen tar en hel del liter också. Kommer att mäta in rätt dosering också när det är dags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...