Gå till innehåll

Ljus fråga.


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Ljusmängden styrs väl av vad du planerar att ha i akvariet. Är det mest fisk som är det stora intresset men du kanske vill ha någon mjukis, skivanemon och liknande, då kanske det räcker med 4X24W eller motsvarande T8-rör för prisets skull. Men ska du ha mycket ljuskrävande koraller så kanske 8 eller 12x24W är at fundera på. Det finns 6x24W i tyskland som är rätt så överkommliga.

http://www.aquapro2000.de/Lightning.41/T5_lamps.84/ATI_Lighting.289/ATI_Sunpower_new____.406/ATI_Sunpower_6x24_Watt_T5_complete_Pack.2492.html?osCsid=c4f9f1e2b6e67fde9f2cb6cb17dc8923

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag har nästan bestämmt mig för att köpa 250w mh och 2 t5 men är lite rädd för att jag får problem med värmen. jag har runt 24-25 grader i akvariet utan lyse. så funderarde bara på att ha t5 för att få ner värmen men är sugen på att ha MH då ljuset är så fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5 värmer de också, fast inte till samma grad. Det är lite beroende på hur högt ifrån ytan du hänger lampan också, ju högre upp, desto större förlsut med ljus som försvinner åt sidorna(men en ordentlig reflektor kan lösa det), och desto mindre blir värmepåverkan också.

Sen kan en fläkt riktad mot ytan göra underverk också, även om avdunstningen ökar. Men vad gör en liter mer att fylla på om dagen mot korall- och fiskdöd i karet en varm sommardag?

Jag har själv en 250W MH i mitt kar som har sidan 65cm, och är så helnöjd med det ljuset jag får. Använder en BLV 14k K. Ska snart komplettera med 2st 60cm T8'or med blåljus också. Eller rättare sagt en med blåljus och en med UV-ljus. Har kört det innan och korallerna i karet får en grym glow, speciellt på kvällen när enbart moonlighten och UV-ljuset är på. Man kan sitta hur länge som helst o kolla in knappar och fiska som blir helt psykadeliska. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej jag tror att jag gör så att det blir en 250 w Mh med 2 t5 så har jag bara mina t5 tända dom dagar det blir för varmt. och så kan jag köra lite stöd ljus med mina 3 t8 jag har nu.

Smart val! Kommer själv att ha koll på min temperatur till sommaren och minska på antal timmar med MH för att reglera värmen, fastän jag har en termostat som ska styra ett par fläktar för kylning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...