Gå till innehåll

Nytt akvarium - osmosfråga


Azrael

Rekommenderade inlägg

Hej alla, jag håller precis på att starta ett nytt (mitt första kan man säga) saltvattensakvarium.

Jag har tänkt mig ungefär följande: En liten visningstank på knappt 40 liter (35x35x35) där jag kommer jag ha ett par koraller (behöver råd om detta, har dålig koll inom området) och så många pyttesmå fiskar jag bara vågar ha (här behöver jag mer råd) och naturligtvis olika algätare (tar tacksamt emot tips på små sådana). Belysningen kommer att vara en 150 W MH på 10000 K. Från detta kar kommer jag att ha avrinning (bara genom ett hål i väggen på akvariet med en vinkel) till en sump på 90 liter (60x30x50) i garderoben intill (jag har redan det akvariet).

I sumpen kommer jag ha en hyfsat djup sandbädd ungefär 7 cm, (om någon har "levande" sand att dela med sig av så vore det toppen!) med plenum under, en del levande sten (fyller väl på efter behov och plånbok), en hemmabyggd skummare (om den fungerar, jag har bara testat den i sötvatten än så länge) och eventuellt Caluerpa (i så fall med kvicksilverbelysning). Til sumpen kommer jag ha automatisk vattenpåfyllning (livsfarligt hemmabygge med flöte och claes ohlsson-brytare).

Jag tänkte börja med att köra igång sumpen och låta den gå ensam (med någon levande sten för att få igång sanden) i någon månad medans jag funderar på hur och var jag ska borra i väggen och vilka hål som behövs i akvariet.

Som jag har tänkt mig så kommer jag att starta utan osmosanläggning för att köpa till en sådan när något lämpligt dyker upp. Är detta en usel idé? Ska jag promt vänta till jag har osmos redan från början? Jag har tänkt kompensera med filtrering över aktivt kol. Jag bor i stureby i södra stockholm, är det någon som känner till hur vattnet är här så vore det naturligtvis bra.

Ja, många frågor bilr det, alla kommentarer (nåja, nästan alla...) är välkomna! :D

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din belysning låter minst sagt som overkill, det kommer antagligen bli för mkt ljus för de flesta koraller och mängder med värmeutveckling och dunstat vatten. 50watt skulle räcka gott. Fördelarna/nackdelerna med att köra dsb eller inte har du säkert läst på om så det nämner jag inget om. Sen bör du skaffa en RO, det är bara dumsnålt köra utan. T.o.m nästan dumsnålt köra utan silikatfilter (som jag gör). Filtrering genom aktivt kol kompenserar inte avsaknad av RO.

Lycka till och det kommer nog gå utmärkt för dig efter att lite frågetecken rätats ut för dig här på svg. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske ska vänta med uppstarten till jag har RO då, jag får se hur jag gör med det... Men att det skulle bli "för mycket" ljus är jag lite tveksam till? Jag får väl köpa koraller som gillar ljus? Värmen kommer ju att fördelas över hela vattenmassan (130 liter).

Kommentera gärna DSB:n, jag inbillar mig att det knappast kan vara någon nackdel med mer syrefri miljö? Jag har ju inte satt igång burken än, så det är ju lätt att skippa den om det skulle vara bättre utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske ska vänta med uppstarten till jag har RO då, jag får se hur jag gör med det... Men att det skulle bli "för mycket" ljus är jag lite tveksam till? Jag får väl köpa koraller som gillar ljus? Värmen kommer ju att fördelas över hela vattenmassan (130 liter).

Kommentera gärna DSB:n, jag inbillar mig att det knappast kan vara någon nackdel med mer syrefri miljö? Jag har ju inte satt igång burken än, så det är ju lätt att skippa den om det skulle vara bättre utan.

Det är väl bättre ha lagom med ljus och kunna skaffa både koraller som gillar mycket ljus och de som gillar mindre? Du sparar ju el och värme dessutom. Det finns en extremt bra tråd om dsb inbakad i en akvarietråd, jag har inte urln här men någon fyller nog i den snart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos är nog en av dom prylarna jag inte skulle köpa begangnad, man vet ju inte helt säkert hur den blivit behandlad av sin förra ägare.

Jag har en lösning på ditt dilemma med ljuset, skaffa en större burk!

Skämt o sido, jag har en 150w ovanför en 55cm kub med ett rätt högt stenröse, jag märker att dom flesta av mina koraller inte gillar att stå högst upp.

Euphyllia, skivisar, montipora undata, med fler gillar att stå längre ner i karet så du kan få lite problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Söker du ljuskälla med mindre styrka så kolla igenom annonsmarknaden, det finns en del att välja mellan, både nytt o begagnat och kanske någon som är villig att byta? Annars sätter du bara ut en egen annons, så löser sig det problemet säkert. ;)

Lycka till!

Och varmt välkommen till SG! :kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket!

Jag läste just en lång tråd om DSB och blev väl ganska övertygad om att jag ska köra med enbart LS i sumpen. Irriterande det där med osmosen, jag har inte råd att köpa en anläggning nu och jag vill gärna sätta igånd sumpen så snabbt som möjligt.

En större burk är ju alltid frestande, men jag har bestämt mig föra att köra med ett litet kar för att minimera kostnader och därmed potentiella förluster.

Ang. belysningen; det här karet har nog de flesta här redan sett: http://www.reefkeeping.com/issues/2007-04/totm/index.php Han kör faktiskt med 150w, och det är samma höjd som min burk.

Han kör ju med DSB också... *suck*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer att han har en 150W MH. Men han har också en 80mm fläkt som blåser tvärs över ytan där det annars blir som mest värmeupptagning samt en golvfläkt som blåser mot karet när det är som varmast på året. Han ändrar också belysningstiden på dygnet för att minska värmeupptaget i karet.

Satsa istället på en 70W som är fullt tllräckligt om det är skimmret i karet du är ute efter. Tillräckligt med ljus för allakoraller och bara hälften av driftskkostnaden. Om man räknar efter ekvationen 1W/liter så blir det ändå gott mått och blir över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är iofs sant... Jag skulle iofs kunna göra burken lite längre (inte högre eller bredare pga placeringen, men jag vet inte riktigt, jag gillar den kubiska formen och idén med ett riktigt litet akvarium.

Ang. "förlusterna" så hoppas jag bara att jag har fel och du har rätt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den får inte plats under skåpet där akvariet ska stå. Dessutom är det karet ganska gammalt, så jag köper hellre ett nytt. Storleken på visningasakvariet är ganska givet, sumpen blev så stor för att jag redan hade burken med stativ och allt.

Dessutom är min skummare (av PET-flaskor) ganska stor, den behöver nog 50 cm höjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag måste flika in ang RO, jag har satt upp ca 10 akvarium runt om i stan, inget är startat med RO, det har funkat utmärkt. Där emot i min egen burk så använde jag en RO som var beggad och det var inte roligt, det är viktigt att membranen sköts rätt och köper man en beggad kan man ju anta att säljaren inte använt den ett tag och membran som stått torra e inge bra, jag köpte en ny och använde den ca 1år sen lessnade jag för att byta vatten blev en 3dagars planering, slutade då med RO och märkte ingen skillnad,

det e min erfarenhet av det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med RO är ju irriterande! Hur mycket "skötsel" krävs egentligen? Jag har väl tänkt mig att köra min en gång i veckan för att fylla på färskvattnet och byta vatten. Är det någon risk att membranet torkar om man använder det så sällan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med RO är ju irriterande! Hur mycket "skötsel" krävs egentligen? Jag har väl tänkt mig att köra min en gång i veckan för att fylla på färskvattnet och byta vatten. Är det någon risk att membranet torkar om man använder det så sällan?

Jag använder min varje vecka eller var tionde dag utan problem. Oroa dig inte för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

några har berättat för mig att med RO så blir det mer aktuelt att tillföra spårämnen och dyl. för att kompensera det man tagit bort från vattnet genom RO, några erfarenheter om det någon??

Jag har fått för mig (via tyska som jag inte kan) att det finns salt som är specialanpassade till RO, read sea "pro" till exempel.

Men vid vattenbyten kan man väl egentligen strunta i RO om man vill (eller?) den stora skillnaden måste ju vara när man fyller på avdunstat vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska alltid använda RO, annars mister det sin mening att använda den överhuvud taget. Allt som osmosen tar bort finns i saltet, om du skaffar stora mängder stenkoraller som slukar kalcium kan du behöva tillsätta det, men inget du behöver oroa dig dom första månaderna iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du - RO eller ej!? Jag har själv haft samma funderingar, men bestämde mig till slut att köra IPIERRE tappvatten filter direkt på kranen. Finns hos Claes Olsson. Detta är ett kolfilter (typ) som används för dricksvatten av många som har problem med metaller, klor, nitrit, nitrat etc i dricksvattnet. Kan absolut inte mäta sig med RO, men tar enligt tester av Statens Provningsanstalt bort en hel del skit. Generellt har ju Stockhholm mkt bra vatten, och det är väl just kvaliten på det som levereras till din kran, samt hur känsliga djur du har, som ska avgöra din strategi.

Dessutom är ju frågan hur ofta du tänker byta vatten. Byter du mycket sällan och fyller på dunstat vatten dagligen kommer du ju att få en ökande koncentration i karet av alla de ämnen som inte dunstar, då blir det givetvis rätt viktigt med RO. Byter du ofta som jag gör på mitt Nanokar (60 l), ca 20% ca var 10-14 dag så blir ju detta problem mycket litet om vattnet bara är hyfsat från början.

Jag säger inte att du ska skippa RO, bara att man kan ha olika strategi. Jag har för båda mina kar valt tappfilterlösningen + rel. täta vattenbyten + vattenberedningsmedlet EasyLife. Detta förefaller hittills funka bra för mig, men då har jag heller inga superhöga ambitioner för mina mer känsliga Acropora-koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...