Draedon Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Min stora hysterix, som har mått bra och växt som sjutton, har helt plötsligt börjat bli vit! Jag har inte ändrat någon rutin vad det gäller skötseln av akvariet och tillsatser, har inte heller stoppat i något nytt i burken.Det här kom som en blixt från klar himmel, någon som vet vad som kan vara i görningen? Citera
Capote Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Vanligt på hysterix, gissningsvis bakterier. Kan stanna av men stor risk att du förlorar hela kolonin. Jag skulle fragga en bit för säkerhets skull och ställa på ett annat ställe. Se också till att den sjuka korallen inte är direkt kontakt med någon annan korall. När detta hänt hos mig (flera gånger) har jag aldrig förlorat något annat än hysterixen och bara en koloni, inte andra hysterix. Kanske inte mycket till tröst.... Citera
Draedon Postat 12 augusti 2007 Författare Postat 12 augusti 2007 den är så stor så jag blir inte direkt ledsen om det dör bort lite. den är FÖR stor i dagsläget. tar ett par rejäla fraggar och sätter på ett annnat ställe. tack för svaret. Citera
DaTrucka Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Om jag inte minns helt felt så läste jag nånstans att för LÅGA nitratvärden kan orsaka detta.Vet ju inte dina värden, bara en tanke. Citera
Magnus Postat 12 augusti 2007 Postat 12 augusti 2007 Alla mina RTN har berott på snabbt sjunkande fosfat eller nitrat... Vad har du för värden? Citera
Draedon Postat 12 augusti 2007 Författare Postat 12 augusti 2007 ingen aning vad jag har för värden, mäter aldrig. men jag har inte gjort något som kan ha påverkat nitrat eller fosfat. reaktorn är full i gammalt media så fosfat borde snarare ha stigit lite. Citera
Draedon Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 kan uppdatera med att kolonin är helt död. tog inga fraggar, är så j-a less på akvariet så det kunde lika gärna dö bort lite...det märkliga är att två läderkoraller ser ut som ruttna russin efter att hysterixen dog. alla andra koraller, mjukisar, sps, lps, skivisar etc är fortfarande på strålande humör. men inte läderkorallerna. någon som har någon teori? Citera
alofstrand Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 fått dåliga vatten värde kanske? nitrat nitrit Citera
Draedon Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 Förstår inte vad det skulle ha kommit ifrån isåfall eftersom allt har rullat på stabilt ett bra tag nu och jag har inte ändrat några rutiner gällande skötsel/tillsatser, har låg belastning etc. Citera
alofstrand Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 har du bra drag i dina lysrör eller mh? är dom nya eller gamla? Citera
Draedon Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 Lysrören är knappt halvåret, mh lampan börar närma sig 1 år och ska väl bytas ut snart. Tror knappast ljuset är boven i dramat då de mer ljuskrävande korallerna trivs och växer. Citera
GimliX Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 Skulle jag vara i din sitts så skulle jag ta mig till närmaste djuraffär och inhandla lite tester. Jag själv testar inte heller mitt vatten men har några tester i akvariebänken om olyckan skulle vara framme.Mvha Citera
Draedon Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 jag har istort sett alla tester liggandes i en låda.. kanske får ta och kolla vattnet någon dag. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.