alofstrand Postat 14 augusti 2007 Dela Postat 14 augusti 2007 pratade med en akvarie handlare idag om pumpar då min koralia 4 blivit strömförande och slutat fungera... så behövde jag ju en ny pump!!han sa att vissa pumpar pumpar inte alls den styrkan där står på dem.. om man jämnför med det han sa: en eheim på 1200liter drar 38 watt och min koralia på 4600 liter drar 11 watt. någon som är kunnig som kan svara på detta?mvh andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 14 augusti 2007 Dela Postat 14 augusti 2007 Eheimen är konstruerad för att pressa ut vatten under mottryck, t. ex genom en slang eller pumpa upp vatten till en högre liggande punkt - därför kräver den mer energi.en korallia kan inte lyfta upp vatten 5 cm ens, men den klara utmärkt att flytta de uppgivna antalet liter när vattentrycket är lika stort på in och utsidan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alofstrand Postat 14 augusti 2007 Författare Dela Postat 14 augusti 2007 okej då är jag med Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Perk Postat 15 augusti 2007 Dela Postat 15 augusti 2007 hur mycket kan en eheim på 1200 l flytta? Vattenstrålen drar ju även med sig av kringliggande vatten. Vilken pumptyp ger mest total cirkulation i karet förutsatt att de sitter monterade på samma sätt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 15 augusti 2007 Dela Postat 15 augusti 2007 Jag ser det som två olika behovstillämpningar,korallia, Tunze stream, seio och Vortech är konstruerade för att flytta stora volymer med långsamt flöde - dvs ungefär som vattnet rör sig ute på reven.powerheads och in-line pumpar är konstruerade för att pressa ut vattnet genom slangar, in i/upp till behållare etc och ger ofta mer uppvärmning av karet pga den högre energiåtgången samt ett punktformigare flöde som inte alltid uppskattas av innevånarna i karet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.