Gå till innehåll

olika pumpar styrka= w????


alofstrand

Rekommenderade inlägg

pratade med en akvarie handlare idag om pumpar då min koralia 4 blivit strömförande och slutat fungera... så behövde jag ju en ny pump!!

han sa att vissa pumpar pumpar inte alls den styrkan där står på dem..

om man jämnför med det han sa: en eheim på 1200liter drar 38 watt och min koralia på 4600 liter drar 11 watt. någon som är kunnig som kan svara på detta?

mvh andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eheimen är konstruerad för att pressa ut vatten under mottryck, t. ex genom en slang eller pumpa upp vatten till en högre liggande punkt - därför kräver den mer energi.

en korallia kan inte lyfta upp vatten 5 cm ens, men den klara utmärkt att flytta de uppgivna antalet liter när vattentrycket är lika stort på in och utsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser det som två olika behovstillämpningar,korallia, Tunze stream, seio och Vortech är konstruerade för att flytta stora volymer med långsamt flöde - dvs ungefär som vattnet rör sig ute på reven.

powerheads och in-line pumpar är konstruerade för att pressa ut vattnet genom slangar, in i/upp till behållare etc och ger ofta mer uppvärmning av karet pga den högre energiåtgången samt ett punktformigare flöde som inte alltid uppskattas av innevånarna i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...