Gå till innehåll

Vad behövs????


jonas_l

Rekommenderade inlägg

jag är jätte sugen på att gå över till saltvattens akvarium istället för sötvatten, och jag undrar om någon skulle vilja vara vänlig och förklara för mig vad jag behöver för att få ett fungerande akvarium, gärna helt komplett ifrån ljus ramp till skummare.... jag behöver "saltvattens akvarium for dummies" hjälp:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God kväller eller god natt/morgon antar att jag är en av de få som är inne på natten. Men ska göra ett försök iaf. Har själv bara haft saltkaret i 2 månader nu och kör det enbart med skummare och cirkulationspumpar jag har även ett yterfilter men inget filtermaterial då det fastnar för mycke smuts i det.

Så prylarna man behöver för att konvertera akvariet är nytt ljus t5 eller Mh armatur, skummare samt cirkulationspumpar. Då har du ett väldigt basic akvarium som fungerar bra glöm ej den levande stenen. mitt tips är att länka till någon av affärerna som det görs reklam om högre upp på sidan och kolla runt lite på prylarna som finns det som även är att rekomendera är en såkallad osmos apparat som renar ditt kranvatten från ämnen du inte vill ha i akvariet.

Belysningen är tum regeln 1 w per liter men jag ligger själv på 96 w till mitt 125 liter akvarium samt cirkulationen bör vara runt 30 gånger akvariet litermängd.

Det finns mycke mer som jag inte tar upp men ville iaf ge dig lite basic information.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som behövs är i grund och botten akvariesalt. Sen har du ju faktiskt ett saltvattensakvarium.

Men för att få det till att fungera lite bättre så kan man som ovan sagts byta ut eller utöka belysningen. Man behöver inte T5 eller MH, utan det går alldeles utmärkt att använda sig utav vanliga T8-rör som finns i de flesta vanliga akvarieramper. Det man får göra är att se över rören, kanske byta ut dem mot ett par med annat ljusspektrum. Ska du ha ljuskrävande koraller kan det vara en god idé att se över belysningen och ev. byta ut den, men som nybörjare kanske man vill ta det lugnt och testa med lite fisk och lite mindre ljuskrävande tex. knapp-polyper och skivanemoner.

Sen kan ett filter vara bra att ha, levande sten fungerar ju som ett biologiskt filter och är bra plats för koraller och annat levande att växa på.

Ökad cirkulation är kanske också en bra idé, då det i haven oftast är starkare strömmar än i de sjöar som sötvattensakvarium ska efterlikna. En cirkulation på runt 2-3000l/h i ditt akvarium fördelat på 2, eller fler, pumpar skulle nog bli bra.

Man kan köra både med och utan skummare, men det rekommenderas inte att köra utan, då du måste ha väldigt bra balans i karet för detta. En bra skummare behöver inte kosta allt för mycket pengar, kolla runt på begagnat-marknaden och läs på lite om den du vill köpa, se vad andra tycker om den. Bara för att man inte köper en dyr skummare betyder inte det att den inte duger till ditt kar. Ska du dessutom köra utan fisk utan enbart med koraller eller andra "plantor", så räcker det ju med vattenbyten och du kan köra utan skummare.

För din egen skull rekomenderar jag att du läser på och söker information så fort du hittar något du inte förstår. Du är ju inte den första som är nybörjare, det har vi alla varit någongång. Många frågor man har som nybörjare kommer upp flera gånger och är således lätta att hitta svaret på bara man anstränger sig en smula med en sökning. Hittar du inte det du söker här på guiden så kan du ju alltid testa valfri sökmotor på internet.

Ett annat tips är att du söker kontakt med andra i ditt närområde som har akvarium igång och gör ett hembesök för att få mer kött på benen.

Lycka till och hoppas du fick ut något av de svar du har fått!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...