Gå till innehåll

Flytta innehållet i ett inkört kar?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Godafton!

Jag klurade lite på om nån hade några trevliga/otrevliga erfarenheter av att flytta innehållet från ett kar till ett annat?

Jag har fått tag på ett annat akvarium med trevligare bänk (lite högre samt med liten sump) som jag tänkte flytta över mina prylar till.

Några tipps om vad jag bör tänka på eller göra för att undvika problem med deterius fosfater och annat mysigt guck som kan ställa till det??

Jag har en del SPS fraggar nån montipora lite olika knappar o skivor samt en maxima rugosa som jag är mest orolig för.

2sjöstjärnor 5 större rörmaskar eremiter snäckor par krabbor och en fet anemon som jag förhoppningsvis blir av med innan flytten.

Fisk beståndet 1 mandarin, 2(små) gobyn, 3 cromisar,1 oceolaris fiskarna är inte fullvuxna.

Karet har ca 20 kg sten ytterligare 5 kg kurerat finns vid behov, faktisk vatten volym är ca 140 liter i det gamla systemet nya kan vara lite större. Det finns även lite sand på bottnen.

150W Mh, mce600 skumare, pumparna kör kombinerat ca 4000l/h uv finns vid behov.

Jag kör med osmosvatten och reef crystals salt...

Jag har rowaphos och aktivt kol(snabbverkande samt för långtids användning) samt ultralife.

Min handlingsplan är att flytta över koraller samt lägre djur i en separat back och fisken i en egen hink/balja.

Flytta över ca 60-80% av gamla vattnet till de nya karet beroende på hur de ser ut.

Sen täkte jag försöka skölja av så mycket deterius som möjligt i de gamla karet när jag tar upp stenen.

Hur jag skall bygga upp revet i de nya karet är jag inte helt säker på men det visar sig nog. Vågar man fästa ihop grejjerna med deltec´s korall lim( hur mycket tål de egentligen)?

När stenen är på plats och systemen igång så flyttar jag in koraller och inneboende, skall vara klart på en dag förhoppningsvis.

Sen blir det att köra rowaphos aktivt kol och ultralife samt uv.

Ni som har gjort sånthär förut, låter de rimligt?

Frågor.

1. Kör belysningen 7h om dagen behöver jag ändra nåt eller är det bara att låta de gå?

2. Hur skall jag göra med vattenbyten under första tiden, vänta bara att de stabiliserar sig och inte ställa till de med förändringar eller byta oftare för att få bort eventuella skadeämnen?

3. Sanden jag har i nuvarande burken är det bara att kasta eller går det att rengöra och återanvända(lär ju sitta en del guck i de).

Mvh NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när ja bytte balja så blandade ja helt nytt vatten. lätt de stå en dag så de fick rätt temp osv. sen flyttade ja över stenen. dan efter slängde ja över resten av alla invånare funka hur bra som helst..

men blanda iaf mycke nytt vatten. varför spara på gammalt junk. din sten är ju inkörd och de e ju de som är viktigt..

/ Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur såg det ut med näringsvärdena? Jag har läst några trådar på olika forum där folk fått problem bara dom rumsterat om lite, därav så är jag lite försiktig...

Sen tyckte jag att de vore en mindre förändring för koraller etc om man kunde behålla så mycke vatten som möjligt. Så man får koppa in allt levande på nytt igen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur såg det ut med näringsvärdena? Jag har läst några trådar på olika forum där folk fått problem bara dom rumsterat om lite, därav så är jag lite försiktig...

Sen tyckte jag att de vore en mindre förändring för koraller etc om man kunde behålla så mycke vatten som möjligt. Så man får koppa in allt levande på nytt igen??

Jag gjorde i princip som du tänkt från början. Flyttade "gammalt" vatten och fyllde upp resten ca 20% med nytt vatten som stått blandat och cirkulerat under natten.

I med stenen, levande direkt i karet utan inkoppning. Tror mig ge mindre stress för djuren.

Själva aquascaping skedde efter det. Fungerade alldeles utmärkt! Inga djur verkade ta skada och inga större förändringar av värdena heller.

Men som sagt, här finns det nog många skolor.................

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag flyttade använde jag allt gammalt vatten och fick lägga till ytterligare 100 L nytt (50%). Översta skicktet av en DSB följde också med. Sten och koraller låg i hinkar en halv dag med måttlig cirkulation. Efter flytten hade jag ca 0,05 i nitrit och det blev bra fart på skummaren. Förmodligen överlevde inte riktigt alla organismer den hanteringen eller så kom det från sandbädden. Skulle jag flytta igen blev det med mindre mängd gammalt vatten för att få ett bättre utgångsläge, mindre gammal sand ,men lite är ju bra att ta med, sett till att stenen får rejäl cirkulation under flytten. Efteråt tillsattes nitrifieringskultur, full belysning och aktivt kol, alla djur överlevde. Limma sten har för mig varit tidskrävande och inget jag gärna skulle göra i en flytt. Det tar ganska lång tid innan det härdat klart men då blir det starkt om ytan varit tillräckligt ren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag flyttade från ett mindre kar till ett större bytte jag allt vatten. jag hade ny ls som stod och gick i det nya karet i ngn vecka innan flytten. När jag flyttade gjorde jag på följande sätt.

1. Sög ut det mesta avvattnet till några stora baljor utan att gurgla runt i karet så jag fick så rent vatten som möjligt.

2. Flyttade alla koraller till en av baljorna.

3. lyfte ur levande stenen, sköljde bort så mycket skit som möjligt i en av baljorna och över med stenen i nya karet.

4. Fångade fisken och placerade i en balja.

5. Koppa in fisk, koraller och annat levande till nya karet med nytt vatten.

Det tillvägagångsättet fungerade bra för mig.

Så här såg det ut under resan:flyttat.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar mer och mer komma in på att byta vattnet till helt nytt.

Det som fortfarande är lite oklart är hur jag skall bygga upp mitt rev burken har måtten 60h51b 50d, vilket i princip nästan kräver en revpelare;)

Tack för svaren det uppskattas, projektet börjar kännas mer rimligt...

Har sett lite bilder på din burk efteråt Crister och man kan ju säga att det inte ser ut att ha skadat nåt ;)

(Ingen som har några dåliga erfarenheter tex förluster när de gäller koraller etc?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Flytten är nu "klar" lite små fix med prylarna så börjar de se ut som de ska.

Det hela tog mig bara 8timmar ;) snabb som attan, förhoppningsvis så kommer resultatet att vara därefter.

Jag körde med ca 30 liter gammalt vatten resten nytt, orsaken var att jag märkte plötsligt att jag inte hade så mycket salt hemma(ytterst smidigt av mig).

Nu blir det att fästa lite koraller och trimma in alla prylar och se om nåt tog skada.

Tack för hjälpen allihop!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom ligger i en separat burk för tillfället.

Det finns bara några snygga fraggar kvar så det är frågan om hurvida jag fortsätter med behandlingen...

Tänkte lägga ner energin på att fixa en kalkreaktor istället, jag har tub o ph controller redan så de vore smidigt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag bytte upp mig från mitt 200 till 350 så, ja enkelt sagt, jag tog så mycket vatten de gick från gammla tanken, så att de var vatten kvar just så firrarna kunde simma. slängde i ls och koraller, fyllde på med nyblandat vatten, skickade över firarrarna, tog resterande vatten från gammeltanken. sköljde gammelgruset i ett drukslag å slängde ner de i nytanken och Vo i'la (eller fur fan de nu stavas). funkade perfa, brännde på med mh,n 9 timmar per dag direkt från början!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upfattat att vissa koraller inte varit lika nöjda med flytten men dom börjar ge med sig nu och se ut som förr.

Jag har inte heller dragit ner på mängden ljus och de verkar fungera som de ser ut nu.

Gruset däremot är jag mer tveksam emot jag vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga, känns som om de kommer att följa med lite oönskat skit med gruset...

Jag har dessutom såpass fint grus att de inte går att tvätta så lätt heller.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...