Gå till innehåll

54L Aquael


Illustratören

Rekommenderade inlägg

jo det står på tuben att det är tillför att försegla fönster limmning av akvarier fogning mellan aluminium mm ytavrinningen jag tänkte bygga är en gammal innerfilter pump som jag sedan drog lös filterdelen och vände uppoch ned för då kommer dom gammla insugs gallrena uppåt sen ska ja bara fundera på hur jag ska koppla slangen till ytterfiltret därifrån och om man ska bygga en helt sluten botten på avrinnings lådan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tror jag fattar exakt hur du menar.

Ytavrinningens syfte är ju att ta ytvattnet raka vägen till skummaren, hällst ska allt vatten från ytavrinningen passera skummaren och det hela ska ske i samma takt som skummar pumpen pumpar. Gör därför botten av ytavrinningen tät så får du en bättre skummning och bra ytavrinning.

Ytavrinning som jag förstår det har 3grunder(som jag kan komma på):

1. Ta så grunt/fint skickt av ytan som möjligt. Ju större/längre bit av ytan som man låter rinna av desto bättre.

2. Det som rinner av ska hällst "slås" sönder, dvs om man får en extra cirkulation eller turbulens vid avrinningen är det bättre. På det sättet slås skit och skräp ner i vattnet från ytan och det ska ju ner till skummaren och skummningen blir mer effektiv.

3. Ytavrinningen bör placeras så den suger/rinner av hinnan från ytan. Den bör därför vara placerad så att utblåset från skummaren är så långt bort från yavrinningen somm möjligt. På det sättet undviker man onödig rundgång av redan skummat vatten. Viktigt är att ytvattent inte har "döda" punkter utan att det är rörelse på hela ytan. Ser man att det bildas hinna i ett hörn har man för kass cirkulation där =-)

Har du startat någon tråd med ditt projekt så kan vi diskutera vidare där, det låter skoj det du gör. Funderar själv på att limma ett eget kar nano i något galet format.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...