Gå till innehåll

54L Aquael


Illustratören

Rekommenderade inlägg

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan informera er om att denna fisk är typ världens slöaste firre när det inte vankas mat. Ibland ser man att den går, men det är inte ofta. 98% av tiden spenderar den liggandes/ståendes med munnen öppen och stirrar ut i intet.

Men denna fisk är idealisk för lata akvarister som gillar koraller före firrar. Matning 1-2ggr i veckan och de mindre sorterna har inga större krav på boyta. Personligen har jag svårt att tänka mig att de större arterna bryr sig särskilt mycket om storleken av karet. Det blir bara lättare att hålla vattenvärdena i ett större akvarium, fisken bryr sig säkerligen inte ett smack (den är ju superlat!!).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur e de när lyset släks? har hört att dom brukar simma runt och leta efter nya jaktmarker då.

Min snarare vandrar än simmar, den rör sig ungefär 30cm på en kvart. Jag har aldrig sett den vara i närheten av att simma, inte ens när jag plockat i akvariumet och knuffat den åt sidan. Den bara glor på en och går sakta därifrån, de måste vara ett av världens coooolaste djur. Har till å med haft den i handflatan och flyttat på den utan att den fick panik och simma, självförtroende och IQ som en noshörning ungefär =-)

Mitt på natten har jag inte kollat in den, men simmar tror jag inte den gör i huvud taget. Men att den rör sig på natten är uppenbart, hur mycket och när är en annan fråga. Plötsligt kan man hitta den i främre delen av akvariumet stirrandes rakt på en när man kollar in och förväntas se den bland stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan va denna är läcker.

Traskar den runt "på" korallerna så att dom störs?

Tyvärr så tar han ingen hänsyn till någonting i akvariumet, han kan placera sig mitt på en korall utan att bry sig ett dugg.

Däremot har jag märkt att ha ogärna "klättrar" och placerar sig högt upp, vilket man kan utnyttja genom att placera korallerna högt.

Han flyttar inte på stenarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dykt upp ett litet (i dubbel mening) problem. Har sjuuuuukt mycket småkryp i mitt nano, dom kryper överallt. Många klättrar på Zoanthidsarna och på stenen, dag som natt och dom börjar bli något många.

Finns det någonting, fisk eller kräftdjur som skulle kunna ordna detta utan att sluta som monsterkäk?

Själv har jag inte kommit på någon annan lösning än att köpa ett till kar (ett till å ett till) och köra som bakvänt refugium? Lät det mystiskt ha ha ha...

Jo det stora (54L nano) blir alltså refugium där småkryp och skit kan trivas och leva med monstret. Det "nya/extra" akvariumet får bli det akvarium som jag kan ha "småkrypsätaren" i.

Problemet blir att jag då måste borra och modda och köpa armatur osv. Lite dyrt för detta problem tycker jag.

Någon med en fiffig lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jaha så idag precis innan jag skulle iväg och kolla på basket (uppsala-akropol), vad får man se........ en väldigt blek och slemmig sak som ligger på botten knalldö. Fyfan va tråkigt de va att se.

Förmodligen har den fått någon form av parasit, jag misstänker prick eftersom jag inte kört med UV-C i detta kar. Trisst hur som hällst.

Så nu måste jag fundera på ny invånare i burken, det blir dock krabbor och småkryp ett tag till innan jag bestämt mig hur jag ska göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Göran i Lerum råkade ut för exakt samma sak med sin Antennarius ca 1 - 2 veckor efter den lärt sig ta mat och då med en räka. Appropå skriverierna tidigare om söt resp saltfisk så är det fettsyrorna från omega 3 klassen som saknas. Har du dock fött upp dina sötvattensfiskar med mat innehållande omega 3 komplexet (ex cyclo-ez) så skall det inte vara någon skillnad.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror starkt på stress och vitaprick, kanske var akvaiumet lite litet eller så kanske det blev för mycket småkryp som irriterade den.

Jag matade min med död bläckfisk och räkor i slutet, det fungerade superbra. Jag tror att man bör ha ett större kar som man delar upp i två delar.

Den ena delen är Antennarius-del och där kan småkryp frodas och må bra. Den andra delen är mandarin, sixline wrasse, sjöhäst eller liknande småkrypsätares del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för pump i din egenbyggda ytarinning? Du har inga flera bilder på hur du buggde den?

Jag har tyvärr inga fler bilder på ytavrinningen, men jag ska modifiera den lite snart tror jag så då kan jag ta nya bilder.

Pumpen är en Micro-jet, en extremt liten och bra pump. Jag tycker dock att den är aningen klen så jag kör fortfarande med aquaels billiga innerfilter som extra hjälp för cirkulationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men varför har du en pump i ytavrinningen? du har väl kopplat nano skummaren till avrinningen också?

försöker ragga upp lite bilder och tips på hur man ska bygga avrining filtrering mm till mitt nano som jag har siliconat ihop färdigt nu! och det är på 48 liter! har du några bra tips på hemsidor som har lite bilder mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men varför har du en pump i ytavrinningen? du har väl kopplat nano skummaren till avrinningen också?

försöker ragga upp lite bilder och tips på hur man ska bygga avrining filtrering mm till mitt nano som jag har siliconat ihop färdigt nu! och det är på 48 liter! har du några bra tips på hemsidor som har lite bilder mm?

www.nano-reef.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat:

Ursprungligen postat av Gnarkill

men varför har du en pump i ytavrinningen? du har väl kopplat nano skummaren till avrinningen också?

försöker ragga upp lite bilder och tips på hur man ska bygga avrining filtrering mm till mitt nano som jag har siliconat ihop färdigt nu! och det är på 48 liter! har du några bra tips på hemsidor som har lite bilder mm?

www.nano-reef.com

Nano-reef har mycket smått å gott.

Själv har jag säkerligen tusen bilder, PDF:er, trådar och filer på DIY och ritningar som jag hämtar inspiration ifrån. Endel byggen bättre än andra och andra rena skiten....

Jag har tyvärr inte sparat vilken hemsida eller vart jag fått bilderna ifrån och jag har heller ingen direkt favvo sida. Googla runt på DIY, reef, nano, build, osv så kommer du hitta massor. Ett tips är att söka på bilder och sedan leta vidare därifrån =-)

Ritade en snabbis på hur filtret var tänkt, fungerar och SKA fungera.

post-2577-14468914607144_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De går bra, så länge man inte drar eller trycker på ytavrinningen. Sedan beror det nog lite på vilket material ytavrinningen är gjord av hur bra siliconen fastnar mot det.

wurt glas silicon ättikbaserat, är det en akvariesilicon? Dvs står det att den kan användas till akvarier?

Lite inspiration och krims krams som jag snabbt kunde hitta ibland mina akvariefiler:

post-2577-14468914607303_thumb.jpg

post-2577-14468914607452_thumb.jpg

post-2577-14468914607561_thumb.jpg

post-2577-14468914607655_thumb.jpg

post-2577-14468914607703_thumb.jpg

post-2577-14468914607833_thumb.jpg

post-2577-14468914607962_thumb.jpg

post-2577-14468914608145_thumb.jpg

post-2577-14468914608279_thumb.jpg

post-2577-14468914608388_thumb.jpg

post-2577-14468914608608_thumb.jpg

post-2577-14468914608765_thumb.jpg

post-2577-14468914608833_thumb.jpg

post-2577-14468914608945_thumb.jpg

post-2577-14468914609136_thumb.jpg

post-2577-14468914609305_thumb.jpg

post-2577-14468914609415_thumb.jpg

post-2577-14468914609517_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...