Gå till innehåll

Byte av MH-lampa


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Ville bara kolla om man behöver tänka på något om jag ska byta lampa från 10 000K till 20 000K. Inkörning eller liknande? Har kollat runt lite och fått för mig att man ska dra ner på tiden ljuset är tänt sen byta lampa och sedan öka tiden igen.. Stämmer detta eller e de bara att byta? Har lite blandning av sten och mjuk koraller..

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lampan e nog ungefär ett år skulle jag tro.. Jag har MH:n tänd ca 4 timmar i dags läge hur mycket ska man dra ner?? Hälften kanske? Visst kan jag höja MH:n? Hade de spelat någon roll om man bytt till en ny lampa på 10k? Vad e de som gör att man ska göra så här?? Bara nyfiken så man lär sig någon gång..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lampan e nog ungefär ett år skulle jag tro.. Jag har MH:n tänd ca 4 timmar i dags läge hur mycket ska man dra ner?? Hälften kanske? Visst kan jag höja MH:n? Hade de spelat någon roll om man bytt till en ny lampa på 10k? Vad e de som gör att man ska göra så här?? Bara nyfiken så man lär sig någon gång..

Om du hade bytt till en ny 10k så hade skillnaden varit (ännu) större. En 20k bör man även byta oftare och anledningen varför man gör det här är att en ny lampa har betydligt högre "styrka" vilket lätt kan skada koraller om förändringen görs för snabbt. Om du bara kör fyra timmar så testa att höj armaturen en 20 cm och gå upp från två, tre, och till slut fyra timmar efter ett par veckor. Andra med mer erfarenhet på detta får gärna dela med sig av sina erfarenheter. Du bör även märka hur korallerna reagerar på det nya ljuset så du får känna dig för.

Vad har du för stödbelysning och varför kör du "bara" 4h/dag?

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki då börjar jag förstå bättre. Står säkert i andra trådar men hur länge bör man ha en lampa innan an köper ny?? Anledningen till att jag kör med MH:n så pass lite är att jag har haft problem med alger. Har nu tänkt göra ett försök att få bort dem en gång för alla. Ska köpa ny lampa o ny osmos. Stödbelysningen är en interpet 36W compact lysrör (lyser blått) har dock aldrig lyckats lista ut vad det är för k-tal på den om någon vet kan de gärna dela med sig.. och till sist ett datalysrör från classe O som månljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar rekommendera lampbyte en gång om året ungefär. Med tanke på hur lite du har igång din lampa skulle du nog klarat dig betydligt längre. Effektbortfallet är som störst fram till 6 månader, för att sedan avta succesivt fram till ett år, därefter avtar det marginell. Nu pratar jag i mycket generella termer och det finns stora skillnader mellan olika märken t.ex.

Med baktanke av detta så borde man byta varje halvår om man kör med en "normal belysningstid" på runt 8h och har ett stort ljusbehov eller belysning som ligger lite i underkant. Alternativt skaffar man lite mer belysning än vad man anser sig behöva och börjar ha armaturen högt för att sedan succesivt sänka den. Ligger man i överkant så kan man säkert byta betydligt mer sällan, typ 1,5 - 2 år med normal användning i min mening. Till skillnad från T5 så tappar/förändrar MH sin färg snabbare vilket också är en faktor att tänka på (denna förändring går även snabbare med ett 20k än ett 10k).

Beroende på vad du har för invånare så tycker jag att du ska ha en längre belysningstid. Det finns många som kör med MH i tolv timmar om dagen utan algproblem så det går säkert att lösa på annat sätt. Trivs och växer dina koraller/makroalger bra tack vare mer belysning så kommer detta att konkurrera ut problemalger längre fram.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle kunna sammanfatta de lite så här. Byta lampa, höja armaturen 20 cm och börja med att ha ljuset tänt ca 3 timmar om dagen för att sedan öka och komma upp i ca 6-8 timmar samtidigt som man sänker armaturen 2 cm i veckan.. Kanske en bra lösning?

Mvh

F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...