Gå till innehåll

RDSB med "förfilter"


steken

Rekommenderade inlägg

Hej!

Ganska ny här på forumet och jag vill tacka alla för mycket informativa och bra trådar.

De mesta frågor man har är oftast redan ställda och väl besvarade och diskuterade.

Har suttit och läst en del på RC om RDSB och har för avsikt att testa detta på ett litet akvarium

som jag har stående. Mest för att få erfarenhet och sen kanske använda metoden på mitt lite större nanokar.

Det jag skulle vilja göra är att jag vill ha ett litet (20l) akvarium bredvid min dator med så litet prylar som möjligt synbart. Min tanke är då att ha en RDSB med inbyggd förfiltrering. Se bifogade bilder!

Frågan är då om detta verkar gångbart ?

Tankar och ideer om hur det kan förbättras (med strävan att göra det billigt och enkelt) ?

Vad för substrat kan vara lämpligt i filter delen ?

Edit* Tanken kommer förmodligen bara innehålla LS och sand för att testa med och få lite mätvärden. (Fear my Paint skills)

post-3358-14468914402503_thumb.jpg

post-3358-14468914402651_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter vad jag förstår från denna tråd:

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=595109&perpage=25&pagenumber=1

The lack of "food" in the form of solid matter is the very thing that prevents such deep, fast flow beds from becoming nutrient sinks. Yet we can still enjoy (or cannot stop) the possible denitrifying faculties from pulling from the constant stream of dissolved matter in the water always above the bed.
A. calfo

så fungerar Remote DSB eller DSB in a bucket något anorrlunda än om man har den i karet eller sumpen. Genom att ha den remote så kan man få en riktigt djup sandbädd som man kan "hålla ren" och orörd. Och minskar risken for "crash" som finns om man har många föroreningar bundna i sanden.

Min tanke är att akvariet och förfilter delen tar hand om den aeroba delen av nedbrytningen och RDSBn tar sen hand om den anaeroba delen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...