Gå till innehåll

Brödbackar som underlag


wrang

Rekommenderade inlägg

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNABLE="on">

<T>

<TR height="100%" UNABLE="on" width="100%">

<TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNABLE="off">Hejsan fick vi någon rätsida om hur man kunde ha brödbackar eller ej som underlag på botten eller uppbyggnads material.

Sökte lite på Brödbackar, backar men utan några bättre förslag.

Har tagit en brödback men kan ej se någon beteckning på plasten

Hittar bara Dynoplast Nprway 6721 och detta säger ju inget..

</TD></TR>

<TR UNABLE="on" hb_tag="1">

<TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNABLE="on">

<DIV id=hotbar_promo></DIV></TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Det var väl i diskussionen om Jannes öppna kar? Fick du någonsin svar från Skansen ifall de hade upplevt att de vittrat eller inte?

Ett alternativ torde vara att köra bergoplatter med extra buntbandsspännen, borde dessutom ge lite mer flexibla konstruktionsmöjligheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNABLE="on">

<T>

<TR height="100%" width="100%" UNABLE="on">

<TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNABLE="off">Fick några begagnade bottenfilter utav en kompis som jag klipper upp och modifierar som bottenunderlag.

Nej jag fick ej några svar ifrån Skansen</TD></TR>

<TR hb_tag="1" UNABLE="on">

<TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNABLE="on">

<DIV id=hotbar_promo></DIV></TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

prova och lägg dem i en balja med uppvärmt saltvatten. Om de efternågra månader inte har blivit spröda - då borde det vara riskfritt.

Min erfarenhet är attbrödbackar blir spröda med tiden- i Tyskland finns något som heter lichtrasterplatte (ljusraster). Dessa är smidiga, lätta, giftfria (?)och kalkalger växer mkt bra på dem. Tyvärr finns de inte i Sverige. Kolla hos www.schuran.com

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det dom har i USA eggcrate eller vad det nu heter, vad är det igentligen?

Är det plasten som sitterframför vanliga lysrörsbelysningar?

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bla tropfrog har sagt att skansen har kört med "samma" backar iaf i 5 år finns i en tråd här på forumet ! kommer ej ihåg beteckningen på plasten just nu bara, men det kanske är som med abs plast som fungerar utmärkt "i princip alla pumpar tillverkade av" okså fast dom ej är märkta för dricksvatten "märkningen kostar så mycket så många bryr sig inte om att få dom märkta" alla sådan här info finns förövrigt på reefcentral !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får man fråga varför brödbackar? smiley9.gif

Varför inte köpa riktigt bottenfilter? små klossar? Hagen tillverkar dessa fortfarande..

för att jag är inte intresserad av bottenfilter vill bara ha nåt nätformat som man enkelt kan göra en ställning till LS, hade brödbackar hemma & vet att många har andvänt det förut i diverse akvarium så valet va lätt smiley2.gif. skit samma nästa vända blir det hyllor i plexiglas remsor , bättre snyggare och garanterat ofarligt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har ett gäng bruna brödbackar som jag tänkte använda som underlag. Men efter att ha snackat med Roger på Korallrevet, så fick jag höra att de kan innehålla kadmium och andra metaller. Så det är nog ingen höjdare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej mycket intressant du kan inte få fram mera info heller vad han bygger det på ? "så det inte blir en sån där jag hade en kompis som hade en bror som trode att" du vet

vore ju mycket bra om vi kunde slå fast att nej man kan ej andvända sådana

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har delat av mitt akvarium på mitten med en söndersågad skogaholmsbrödback.

Den har varit i akvariet i 5 månader nu utan att jag har märkt att den påverkats överhuvudtaget.

Den verkar inte innehålla några mjukgörare och skummaren har inte påverkats över huvudtaget.

Jag tror att det är helt lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...