Gå till innehåll

Sniglar


Håkan

Rekommenderade inlägg

Jag vet inte vem som började med begreppet sniglar, jag har aldrig hört detta för, snäckor var och är som Ingvar säger rätt. Vilken art som bilden visar vet jag inte men Turbosnäckor har blivit ett begrepp fast det bara är en art som egentligen heter detta, nu kallar man gärna alla snäckor för turbo, jag försöker att kalla Astrea för just Astrea och Trochus för Trochus men Turbosnäcka är lätt att slänga ut sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wrang, känns skönt att inte behöva oroa sig för att de skall invader och äta upp allt i karet.

Sniglar, snäckor, man lär sig hela tiden!

Är bara lite nyfiken eftersom man säger att det inte finns sniglar i saltvatten, men det finns ju dom som inte har skal kallas de också för snäckor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åter till subject. Jag gissar att det är en Stomella spec. (finns många) kommer in med levande sten och fortplantar sig i karet, är algätande och nattaktiv.

Till slut tycker jag att om detta skall vara ett seriöst form så skall vi sluta kalla snäckorna för sniglar. Inte kallar ni väl en skalbagge för fjäril trots att de är närmare släckt än sniglar och snäckor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som biologilärare skriker jag Hurra! (för snäckor) och BU! (för sniglar)

Är bara lite nyfiken eftersom man säger att det inte finns sniglar i saltvatten, men det finns ju dom som inte har skal kallas de också för snäckor?
Sniglar lever på land och saknar skal. Snäckor lever både i vatten och på land och har skal.

I havet finns också snäckor som saknar skal - de kallas nakensnäckor, eftersom de inte är nära släkt med sniglarna utan med snäckorna. Många nakensnäckor har vackra färger och äter koraller. De lyckas sedan återvända korallernas nässelceller och flytta dem oförstörda till sitt eget skinn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi i sverige är inte ensama om detta, jag tror att vi har snappat upp engelska ordet turbo snail, trochus snails och det blir snigel och sen sprider det sig snabbt och blir ett vedertaget uttryck, Det är faktiskt bra att Ingvar rättade detta och att vi alla lär oss att säga snäcka i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till slut tycker jag att om detta skall vara ett seriöst form så skall vi sluta kalla snäckorna för sniglar. Inte kallar ni väl en skalbagge för fjäril trots att de är närmare släckt än sniglar och snäckor?

Jag håller med dig Hellmalm, men tror det beror på dålig kunskap helt enkelt. Vad är skillnaden på en Snäcka och en Snigel, i vida termer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åter till subject. Jag gissar att det är en Stomella spec. (finns många) kommer in med levande sten och fortplantar sig i karet, är algätande och nattaktiv.

Till slut tycker jag att om detta skall vara ett seriöst form så skall vi sluta kalla snäckorna för sniglar. Inte kallar ni väl en skalbagge för fjäril trots att de är närmare släckt än sniglar och snäckor?

"släkt"
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Christer. Ja de är båda insekter. Om jag valt en spindel i stället som är ett spindeldjur så hade det varit lika. Insekter=6 ben, Spindlar=8 ben.

Jag tror dock att vår bilogilärare Mattias kan förklara bättre och mer enkelt än jag. Det är ändå 40 år sedan jag läste zoologi.

Vi i Sverige borde vara extra stolta och medvetna i år då det är Linne 300 år. Det var ju han som började systematisera och klassificera inte bara växter utan också djur (varav han gav många namn).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...