Gå till innehåll

Lågt Ca


pilo

Rekommenderade inlägg

Andvänder Mig Av Faunamarins Ballingvätskor & Har Andvänt Deras Kalkylator.

Förhållandet mellan Ca och Mg skall ju vara ca 1/3 som du skriver. Men jag tänker på ovanstående, du använder Ballingvätskor. Jag kan inget om Balling metoden men är du säker på att du använder den rätt och är du helt på det klara med varför du använder Balling metoden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att din saltmätare visar rätt?

Jag hade samma fenomen som du med lågt uppmätt Ca. Efter att ha kalibrerat min saltmätare visade det sig att min salthalt bara hade varit 1.017 mot visade 1.022. Jag höjde salthalten till 1.025 och vips så visade Saliferttestet ett värde på 400ppm. Varför testet visade så olika ca värde vid olika salthalt har jag ingen aning om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

undrar! om man tar 1ml vatten från karet och mäter ca till 0.50 gånger 500 likamed 250ca? om man sen tar 0.8 från karet plus 0.2 osmo vatten och mäter det 0.70 gånger 500 lika med350 i ca ska det ut kalk eller i kalk i karet????

De va mystiskt...att du får högre calcium värde när du spär ut med osmos. Under alla omständigheter har du för lågt ca i karet (250) så du måste tillsätta calcium. men man kan ju också undra om din osmos funkar som den ska...

Du måste kolla ditt kh också, så du vet med vilken metod du skall höja calciumet. Om kh också ligger lågt måste du höja både kh o ca med en balanseras metod...tex biocalcium, tropic marin...eller en del calciumklorid o en del bikarbonat...finns färdia 2 komponentlösningar.Om kh ligger högt så höjer du bara calcium o lågter kh vara, med enbart calciumklorid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...