Gå till innehåll

euphyllia och cirkulation


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Efter att ha trixat med strömmarna tills clownerna tyckte det dög har jag ett annat irritationsmoment. Är säkerligen en dumfråga, men eftersom jag är rena hönsmamman med mitt kar innan jag vet hur djuren fungerar är det lika bra att fråga:

min euphyllia står i kastströmmen mellan två pumpar och får ibland "mittbena" i frisyren så att munnarna blottas. Den har nu dragit ihop tentaklerna på ett par polypkoppar - beror det på att den ogillar strömmen, eller är det ett annat beteende?

Den har spottat ut mat den ätit, så käk verkar den hur som helst sno åt sig vid matning (om det inte är en eldräka - de rackarna drog under jorden det första de gjorde. rätt åt den i så fall.). En tanke jag fick var att den drog ihop sig för att få maten till munnen, men då borde den ju sträcka ut efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som redan är sagt de gillar inte direkt blås, men även inte för mycket ljus de bör plaseras djup i karet och tycker mycket om T5 belysning i det blå spectrat. Detta är en av mina absoluta favoriter! Jag har haft alla kända arter. divisan är lättas och den riktiga hammarkorallen den svåraste (på lång sikt). Vad jag vet så fångar de mest mikroplanton som bakterier och dyligt. Allra bäst trivs de i lite grumligt planktonrikt vatten med jämn och måtlig ström.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min Ephyllia sedan i våras. Kan instämma i de föregående inläggen, jag har noterat följande;

- Trivs bäst när den står på botten i mitt 65 cm höga kar

- Slår inte ut ordentligt om vattenströmmen är riktad direkt mot den, gillar mer lagom vatten cirk.

- Det lite sämre ljuset djupt nere i karet verkar den föredra

- Verkar inte må dåligt av förhöjda värden av fosfat och nitrat

- Mina fiskar ignorerar den totalt, dvs inget ätande eller nafsande på den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har slagit ut igen, så strömmarna verkar inte vara så irriterande (efter att jag riktat upp ena pumpen lite). Jag har försökt hitta en annan plats åt den, men det går inte att sticka ned den på en enda vettig plats förutom där den sitter, så vi testar ett tag.

Tack ändå för alla tålmodiga svar - det är verkligen till stor hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...