Gå till innehåll

RED SEA MAX Belysning


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

Beror på om du vill ha tillväxt, eller vilken typ av koraller...

Solljuset är kring 6.500K, så lägre Kelvin ger bättre tillväxt för koraller nära ytan, men allt kommer att kännas verkligen jättegult.

10.000K är mera "vitt" och är en fin balans mellan lägre Kelvin för tillväxt och högre Kelvin för "havskänsla". Hade jag varit du hade jag kombinerat dessa båda med 1 rör av vardera sort.

Men det är min personliga åsikt... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det finns ingen tillverkare i hela världen som kan tillverka en lampa med mer än 15.000K oavsett vad det står på förpackningen. Det kallas visst för marknadsföring att ljuga.(personligt meddelande från p.dh.Joshi).Det är skillnad på Kelvin och CCT.Kelvin är ett teoretiskt och uppskattat värde. Jmfr skolans teoretiska träslöjd. CCT är praktiskt och uppmätt värde.Jag har inte lyckats få reda på något handikappsvärde mellan dessa två mätmetoder. Enlikt black body kan man inte få mer än 40.000k teoretiskt.Man kan inte lägga ihop två K-värde i tron att man får dubbelt så mycket K-grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att dessa kelvintal skapar förvirring,

Den allmänna begreppet är väl ungefär att 10.000 är ett vitt ljus och 20.000 är djupblått.

Men vad jag förstår så avser märkningen den högsta punkten i spektralanalysen - tyvärr talar detta inte om vilka andra färger som ligger nästan lika högt och blandas i färgbilden.

Vilket gör att två lampor av olika fabrikat med samma märkning kan upplevas ganska olika.

Lampor som ligger långt över dessa märkningar (black-light bortåt 40.000K) lyfter fram fluoriserande färger

( den typ av lampor/rör som används i sedel-kontroll apparater)

Mvh Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...