Gå till innehåll

ID fråga


Tonfisken

Rekommenderade inlägg

Fråga,

1) Vad är den förgrenade gröna tingesten för något? Den växer väldigt långsamt längst ner i mitt akvarium. Längsta armen är idagsläget ca 35 mm.

2) Det blev en väldans massa annat levande på bilden. Identifiera gärna den som kan. Discosoma & Rhodactis känner jag till men den lilla rörkorallen (eller vad det nu är) vore intressant att få identifierad, samt den gröna algmattan (grön kalkalg?) och de små röda plattmaskarna (tycks inte sätta sig på koraller).

Tack på förhand

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är en Porites. Ser inte ut att vara en stenkorall, ser inte en polypbild som liknar Porites.

Min gissning är alg eller svampdjur. Ser lite gummi-artad ut... stämmer det om du rör den?

Den gröna algmattan är lite ofokuserad, men det ser ut som någon Valonia-liknande alg. De är inte farliga på något sätt, men kan sprida sig snabbt om man har höga näringsvärden i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är relativt hård om man känner på den, men svampig? nja, men jag har å andra sidan aldrig sett att någon typ av polyp öppnat sig. Den har växt fram under tre fyra månader. Jag tror nog själv mer och mer att det är någon typ av alg, men man kan ju alltid hoppas på något annat.

Den gröna mattan är nog inte Valonia, den är väldigt kortväxt, bladaktigt växtform (ej blåsor) och tenderar inte sprida sig. Stenen allt detta sitter på införskaffades för de olika skivisarna som växer på den (4-5 olika arter). Inga sniglar, eremiter, krabbor (Mitrax) eller fiskar (Salarias) har rört den tidigare. Däremot har en Z. Scopas (relativt nyinskaffad) börjat tugga i sig den.

/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...