Gå till innehåll

sixline wrasse+ prickar ???


h0llowman

Rekommenderade inlägg

hej!!

nu när jag äntligen fick tag på en sixlines wrasse så efter ett dygn i min burk är den full i typ vita prickar eller något liknade .. vad kan det vara ahr den blivit stressad eller är det något annat m,ed vattnet(typ salthalt från affären till mitt skillnaden alltså ) att det utvecklant

och vad kan jag göra åt det??? ett till litet fenomen är att i samma veva som six line wrassen komi karet så kom en pullares också i och den försökte hela kvällen att hoppa ur akvariet och idag har jag inte sett den ... allt annat ser bra ut iakvariet koraller och fisk

har inte tagit några tester kollade salthalten igår och den låg på 1.025 med en pendelvisare

vad kan jag göra ????????

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som wiking påpekar så är stress och dåliga vattenvärden vanligaste utlösaren för prick.

Båda är är ju kända som självmordhoppare och behöver mycket sand för att trivas (sixlinen för att den sover nedgrävd och den andra har ju sand som största intresse.

Omedelbar panik och försök att hoppa ur beror ofta på pH chock(eller att salthalten är mycket högre hos dig än hos handlaren.

Det är en bra vana att vattna in fiskar mörkt, speciellt stresskänsliga firrar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

greger och wilking ! som det verkar så är det stress chock pga av skillnaden på salthalt pratat med handlaren och han trodde också det ..ska testa lite vatten imorgon.. har tyvärr inte tid just nu har även börjat sänka salthalten lite .. vad tycker ni salt halten ska ligga på jag har fått höra att den ska ligga typ på 1.025 fel eller rätt ?? synd bara att när man fått tag på en six line wrasse ( försökt i 1 år =( ) men handlaren var skit skyst jag skulle få en ny om denna går i graven =P...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte tagit några tester kollade salthalten igår och den låg på 1.025 med en pendelvisare

vad kan jag göra ????????

mvh peter

Skulle tippa på att din mätare visar fel åt h**e, dessa vipparmar har en tendens att göra det. Har sett exempel på en vipparm som visat 1.025 men en nykalibrerad refraktometer visade 1.032 på samma vatten!!

Kolla med någon akvarist/butik om dom kan testa ditt vatten med refraktometer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wilking!! japp han är guld !!! greger han ligger på 1.020 japp kan hålla med attt vipparmarna är lite si och så ska köpa en rektometer senare

hmm det där med temp ja använder ingen värmare för det ligger på ca 17 grader när alla lampor är på cen går det ner till 25 på natten ,,,

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...