Gå till innehåll

Netflyer1s första saltvattensakvarium


netflyer1

Rekommenderade inlägg

Hej. Då var det dags för mig att skriva mina första rader här på SG, efter att ha surfat runt här en hel del.

Innan sommaren köpte jag ett Deltec MicroReef-akvarium ( runt 200 liter varav ca 25 liter finns i sumpen). Pga diverse orsaker hann jag inte göra så mycket innan sommaren, men nu är jag på g. Jag började fylla på vatten den 8/9 med en AN-Osmosanläggning. Saltet jag använt är Reef Crystals. Var till Triton och köpte 26 kg LS den 15/9. Har haft lyset avstängt den första veckan. Fick med tre st T5-rör + reflektorer.

Testade vattenvärdena för första gången igår ( en vecka efter köpet av LS). Temperatur= 26-27 grader. Salthalt= 1.024 ( mätt med flytande hyrometer).Tester nedan är från Salifert:

pH= 8-8.3 ( närmare 8.3)

KH= 12

NO2= 0-0.1 ppm ( i princip helt vitt)

NO3= 2.5-5.0 mg/l ( svårt att avgöra vilken färg som är mest rätt)

PO4= 0.5 ppm

CA= 400 ppm

Mg= 1320 ppm

Jag mätte KH två ggr ( 11.8 resp. 12.2). Har läst om att Saliferts KH tester ej verkar helt pålitliga just nu så jag antar att detta är orsaken till det höga värdet eller vad tror ni? Dessutom verkar NO2+NO3 vara lite låga även om de säkert ökar snart.

Några hitchhikers har jag fått med LS:en. Minst 2 st Asterinasjöstjärnor, en annan stöstjärna ( ca 1.5 cm stor) som är beige med några mörkare prickar på "kroppen". Har även sett minst fyra ormstjärnor, skulle kunna vara Ornate Ophiuroids. Minst tre sorters sniglar, en svart ( skallös?), en vit nakensnigel med puckel/spets på ryggen och en med vitt skal med lång "nos". Jag har även sett någon form av mask som är minst fyra cm lång. Den är rosa och vitrandig. Dessutom har jag något kryp som gömmer sig i en håla och tittar fram med sina vita ögon som sitter på svarta skaft.

Brukar även se små kräftdjur som kryper runt på stenarna. Har även en rörmask, verkar vara ljuskänslig. Dessutom finns det lite alger, ev. några svampar och några glasanemoner ( både Nynantheae och Aiptasia).

Kom gärna med synpunkter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med ytterligare en ny på SG. Några råd på vägen.

- Akvariet är nystartat, så ta det lugnt, lugnt, lugnt

- Inga impuls inköp

- Låt det gärna gå 6-10 veckor innan du handlar något

- En nitrit topp brukar komma efter några veckor, handla inget innan den gått ner igen

- Köp inga svåra eller dyra fisker eller andra djur när du börjar handla

Mitt nuvarande kar har varit igång sedan februari, och själv tycker jag att det inte är riktigt inkört ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej. Det har nu gått ytterliggare drygt en vecka. Gjorde diverse tester igen i lördags och det var inga större förändringar så det är väl bara att vänta på NO2 och NO3-spikarna.

Jag tycker det är lite svårt att veta hur man skall gå till väga ibland när man testar. T.ex. hur mycket ljus man skall ha vid vissa mätningar. Beroende på hur man håller i teströren får man lite olika färger bla pga skugga, i synnerhet när man skall titta från sidan mot färgskalan. Jag tycker dessutom att det är svårt att veta hur mycket man skall röra om när det t.ex. står swirl kontra swirl gently. Likaså 1 sked, är det en rågad sked eller? Dessa saker kanske inte spelar så stor roll men man blir ju tveksam pga att pulvret vid Nitrit och Nitratmätning inte vill lösa sig helt.

Jag kör nu med en timmes ljus/dygn.

Det har samlats en del skräp på bottnen. Skall man "damsuga" upp detta eller är det bäst att vänta tills efter inkörningen är klar?

Jag har ju fått med en del djur med LS:en. Om man vill att dessa skall överleva bör man då mata dem eller? Tänker på ormstjärnorna och en ev. mantisräka. Den sticker bara upp ögonen som är avlånga ( gul-svarta) och sitter på "spröt".

Jag har även sett en lite större ( ca 3 cm) anemnon/glasros av något slag. Den är rödaktig och drar in tentaklerna samt kroppscylindern i en hålighet när man tänder belysningen eller lyser på den med en lampa. Sker dessutom ganska snabbt, kan det vara en "vanlig" glasros?

En annan fundering: Där returröret från sumpen mynnar ut i huvudakvariet är det ju ett hål på röret ( ca 1 cm under vattenytan) för att förhindra häverteffekt när pumpen slås av. Det uppstår lite till och från virvlar alldeles ovanför hålet så det dras ner luft som blåses in och skapar en del luftbubblor i akvariet. Kan man förhindra detta utan att sänka röret längre ner?

Min skummare har inte producerat något brunt skum än. Det är ju en bit från vattenytan till kanten på skummarkoppen så jag undrar om jag kan ha för låg vattennivå. Eller kan det bara vara så enkelt att det inte finns något att skumma efter 14 dygn?

Tacksam för svar

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara en mantis du har. Anemonen är antagligen en cylinderros. Cerianthus eller liknande.

Det borde verkligen skumma! Man brukar få ett skummax en till två tre dagar efter större ombyggnader. Se om du kan hitta bruksen för skummaren på nätet. Där borde det stå grundinställningar för skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det har nu gått ca fem veckor sedan starten och jag har precis ökat belysningen till tre timmar per dygn.

Vattenvärdena har inte ändrats så jag har fått rådet att mata "akvariet" några gånger. Efter några matningar så har det börjat komma lite bruna avlagringar på väggarna i skummarkoppen, så jag rengjorde den för första gången ikväll. Det ska väl inte ta så här lång tid innan det det dyker upp brun gegga. Det har även börjat dyka upp brunalger samt vita trådar på rutorna. Ska jag ta bort dessa ( håralger?)? Jag har fått en del skit på bottnen, kanske påverkar algerna, som jag snart tänker ta bort.

Fortfarande har jag inte sett någon förändring när det gäller NO2 eller NO3, tycker det är svårt att hitta rätt färg. PH har gått ner till 8.0. Kör sedan två veckor tillbaka med Faunas Marins Ultra Phos. Jag tycker även att det är svårt att avläsa rätt PO4-värde. Kan var allt mellan 0-0.03-0.10-0.25 beroende på hur man håller "mätglaset" i förhållande till ljuset.

Mitt Mg har gått ner till 1200 så jag testade Mg-testet ( Salifert) mot en referensvätska från Fauna Marin som borde ge 1314. Men jag fick från 1320 upp till 1440, verkar ju inte vara helt pålitligt. Om man köper LS som legat ett tag i en affär kan inte stenen vara inkörd redan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt att mata akvariet litet som du gjort men hellre litet och ofta. (Gärna varje dag)

Jag skulle skrapa rutorna.

Det verkar som om du fått stenen från ett system med litet näring. Är inte handlarens kar kopplat i ett system med andra kar?

Ser du fosfat med Saliferts test är det idé att sänka värdet. Det räcker för att missfärga somliga koraller men det är inte farligt.

Om ditt magnesiumtest visar för mycket på referensvätskan visar det antagligen för mycket på akvarievattnet. Oroa dig inte för mycket över olika värden. Med vana får du ned mätvärdesspridningen till ett par procent med Saliferts titreringstester. Vanlig orsak till felvisning är att man rengör mätglaset och titreringssprutan för dåligt efter mätning. Jag sköljer alltid ur mina med osmosvatten efter mätning och igen innan jag mäter på nytt. Jag har en literhink stående med osmosvatten bara för detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...